Her, læs
Opladning af batteriet i iRobot Roomba
Meget ofte, når jeg surfer på Internettet, finder jeg folk, der stiller spørgsmål om, hvorfor Roomba (aka Rumba) støvsugeren opfører sig underligt med et godt batteri. For at forstå, hvor benene vokser fra hyppigt forekommende problemer, lad os prøve på amatørniveau for at finde ud af, hvordan batteriet oplades inde i støvsugeren.
Antag at du har sat et nyt (eller gammelt) batteri i din støvsuger og tilsluttet en oplader til det (til støvsugeren). Det første en støvsuger gør er at kontrollere dets systemer (vi er ikke interesserede i dette). Dernæst ser han, hvad der er spændingen på det indsatte batteri. Hvis spændingen er højere end 12 * volt, begynder standard hurtig opladning. Hvis batterispændingen er under 12 volt *, begynder Roomba en vedligeholdelsesopladning i 18 * timer.
Hvis batteriet er for afladet (spænding <12V), betyder det, at det blev opbevaret i afladet tilstand i lang tid, eller der skete noget andet ubehageligt med det. Derfor bør en lang opladning med lav strøm føre til gendannelse af "skrantende" battericeller. Det er meget vigtigt ikke at afbryde 18-timers * opladningen. Når alt kommer til alt, hvis du afbryder rumbaen fra opladning i et sekund, så vil tilslutning af den igen starte opladningscyklussen igen, det vil sige kontrollere alle systemer og derefter måle spændingen på batteriet ... Og det er allerede klart mere end 12 volt (trods alt, selvom det oplades med lavt varede kun et par minutter, det betyder ikke noget, i de første minutter går opladningen med en markant stigning i spændingen på batteriet), og Rumba begynder en standard opladningscyklus. Det vil sige høj strøm (ca. 1250mA).
Råd: Hvis du lægger rumbaen på opladningsbasen og så ved indikatoren, at opladningsprocessen med 18 * timer er startet (opladningsindikatoren blinker meget ofte), kan du straks prøve at fjerne rumbaen fra opladningen og tilslutte opladningsstikket direkte til rumbaen. Dette gøres, så nogen ikke ved et uheld sparker rumbaen med foden og afbryder den "livgivende" øvelse.
Hvis alt er i orden, og den indledende spænding er normal, vil opladningen med en stor strøm gå i henhold til -dV-algoritmen.
Driftsprincippet for -dV - algoritmen kan forenkles som følger: Det er kendt, at efter installation af et tomt batteri til opladning i første omgang stiger spændingen meget hurtigt. Derefter sænkes væksten, og det meste af processen stiger spændingen på batteriet jævnt langsomt. Men tættere på slutningen af opladningen (dvs. tættere på mætning af batteriet) begynder spændingen at vokse meget hurtigere, derefter sænkes væksten, stopper helt, og spændingen begynder at falde. Denne peak "acceleration af spændingsvækst-stabilisering-fald" er, hvad algoritmen fanger. Men faktum er, at i dette øjeblik falder opladningseffektiviteten hurtigt, og den energi, der tidligere blev brugt til at oplade batteriet, begynder nu blot at blive til varme, og batterierne opvarmes hurtigt. Derefter -dV - algoritmen stopper fuldstændigt strømforsyningen til batteriet, giver det mulighed for at køle ned til 34 * grader (eller maksimalt 2 timer), og derefter tænder opladeren igen, men i tilstanden TRICKLE CHARGE - det vil sige "drypopladning" når opladningen leveres med en ekstrem lav strøm. Så lille, at det ikke overophedes batterierne. Batterierne køler af, spændingen på dem falder, og det viser sig, at batteriet langt fra er 100% opladet. For det første på grund af det faktum, at temperaturen faldt. For det andet på grund af det faktum, at nogle battericeller muligvis ikke har tid til fuldt opladning ... Og denne drypopladning giver dig mulighed for langsomt at fylde batteriopladningen op til 100%. Hvis vi antager, at 3.3Ah-batteriet efter resultaterne af en hurtig opladning blev opladet med 70%, så er det let at beregne, at 70% af 3300mAh er 2310mAh. Derefter vil de resterende 990mAh "genopfyldes" i mere end 20 timer !!!! Når alt kommer til alt, sænkes opladningen med en strøm på kun 50 mAh, og dens effektivitet er meget mindre end 100%.
Derfor menes det, at rumba aldrig bør fjernes fra sigtelsen. Når alt kommer til alt, når opladningsindikatoren bliver grøn, betyder det, at kun hurtigopladningstilstanden er stoppet, men derefter, efter afkøling, fortsætter opladningen i tilstanden Trickle-opladning (trickle opladning). Og selv når batterierne er 100% opladede (og dette kan ske selv efter tre dage), er det stadig ikke værd at fjerne Rumba fra opladningen af to grunde:
Rumba er endda slukket og er ret strømhungrig efter batterier. Når alt kommer til alt, skriver mange, at en ladet Rumba, der efterlades natten over uden opladning, muligvis bliver afladet om morgenen. Dette er overdrevet, men ikke langt fra sandheden.
Selvom Rumba ikke brugte batteriopladningen, har selve batteriet en selvafladning. Det vil sige, at han selv er meget langsom, men udleder.
Og så, for at kompensere for disse 2 grunde, lad os huske: Rumbaen skal altid være opladet. Hvis du forlader huset og af brandsikkerhedsmæssige grunde ønsker at afbryde opladeren, er det tilrådeligt at fjerne batteriet fra rumbaen af den første årsag beskrevet ovenfor.
Lad os nu tale om, at Rumba "vænner sig" til batteriet. Det vil sige, det akkumulerer oplysninger om, hvor meget det blev opladet, hvor meget det blev opladet, muligvis gemmer oplysninger om batteriets temperatur ... Disse oplysninger er skjult bag hemmeligholdelsens natur, men man kan spekulere.
Lad os gå tilbage til begyndelsen af artiklen og huske, at vi har indsat et nyt batteri i Rumba. Eller gamle. Lad os dumpe Rumba oplysninger om, hvor meget og hvordan dette batteri hun opladede og afladede. For at gøre dette skal du fjerne batteriet i 400-serien, holde POWER-knappen nede i mere end 5 sekunder, slippe og derefter sætte batteriet i. Al historik over tidligere gebyrer slettes. Vi sætter rumbaen på afgift den 3. dag. Oplysninger om 3 dage er taget fra foraene. Officiel information siger "lad det være natten over".Ifølge mine personlige observationer er "om natten" muligvis ikke nok. Jeg anbefaler at oplade hele 24 timer. Dette giver os 100% opladning i 99% af tilfældene. Derefter fortæller Runet os, at vi skal fjerne den automatiske opladningsstation fra rummet (så støvsugeren ikke kommer til at oplade sig selv) og tænde for rumbaen for at arbejde med MAX-knappen (dvs. støvsuge, indtil batteriet er helt opbrugt). Hvis der ikke er nogen MAX-knap, men der er en DOCK-knap, skal du trykke på den. Rumba vil forgæves søge efter ladestationen (som vi sadister tidligere har fjernet), indtil opladningen er helt opbrugt. Samtidig støvsuger den. Hvis der ikke er nogen DOCK-knap, skal du bare tænde støvsugeren igen og igen, indtil den siger, at batteriet er helt afladet. Støvsug så mange rum som muligt ad gangen.
Når batteriet er løbet tør for strøm, skal du slutte opladningsstikket til lejet igen og oplade det igen i mindst 24 timer. Når du har udført denne procedure flere gange, vil du vænne Rumba til dette batteri. Hun ved, hvor meget gebyr hun kan forvente af ham. Når den gule indikator tændes under drift, og når den røde. I øvrigt. Første gang jeg gav Rumba mit hjemmelavede batteri efter nulstillingen, støvsugede hun med en grøn indikator, indtil den slukkede. Det vil sige, grøn glødede, glødede og bam ... blinkede rødt til en trist melodi med fire noder. Det er det, batteriet er dødt, og Rumba forventede ikke dette. Efter den anden cyklus var det omvendt: Rumba, tændt umiddelbart efter en 24 timers opladningscyklus, viste en gul indikator. Og først efter den tredje eller femte cyklus begyndte indikatoren at fungere som den skulle. Først grøn, derefter gullig, gul, orange, rød (når rumba stadig støvsuger og i mellem gange på udkig efter en ladestation) og kun derefter blinker rødt (når rumba ikke bevæger sig).
🔗
- hvordan man oplader batteriet korrekt
Godt
DIY-batteri til Rumba med dine egne hænder
Jeg gennemsøgte internettet i lang tid på udkig efter en opskrift til at lave et rumba-batteri.
Normalt er det lettere for folk: de har et gammelt, dødt batteri og behøver kun at udskifte kun de døde eller alle cellerne separat. Og der er ingen grund til at gider med at fastgøre batterierne i rumba ... for at finde en termistor ...
Det var sværere for mig. Jeg bestilte min iRobot Roomba brugt og slet ikke uden batteri. Og jeg ville ikke bestille et nyt batteri, før jeg tjekkede selve støvsugerens ydeevne ... Og du kan ikke kontrollere en støvsuger uden batteri. Nå, du får ideen.
Derfor købte jeg 12 AA-batterier til 2100mAh i en lokal grossist. Og han tog ikke simpel NiMh, men den såkaldte. AlwaysReady: lave selvafladningsbatterier. De siger, at de har mindre nedbrydning under belastning, mere evne til at holde en høj ladestrøm, længere levetid ... osv.
Der var også 2300 mAh muligheder, men de var betydeligt (og uforholdsmæssigt) dyrere. Og der er også rygter om, at mere rummelige batterier har et højere spændingsfald under tung belastning.
Derudover blev der i Engels radiokomponentbutik købt 2 specielle kasser med russisk produktion til 15 rubler. Jeg ved ikke, hvad de hedder. Hver kasse giver dig mulighed for at indsætte 6 AA-batterier / akkumulatorer i den og få 7,2 V i tilfælde af batterier eller 9 V i tilfælde af batterier ved udgangen af deres kasser.
T. om. 2 kasser med 7,2 V hver gav os kun de 14,4 V, vi havde brug for (ja, ja ... det originale batteri har også 12 celler på 1,2 V).
Jeg vil hurtigt gennemgå det faktum, at jeg "kastede" disse kasser på grund af deres inkompetence, og en ven bragte mig fra Saratov af bedre kvalitet, kinesisk til 25 rubler.
Efter at have loddet kasserne sekventielt lod jeg dem med ledninger til stikket på selve rumbaen og fikserede dem i batterirummet "i afstandsstykket" ved at indsætte flere stykker pap indpakket med elektrisk tape.
Alt er godt. Når batterierne blev opladet i en ekstern oplader, skubbede de rumba perfekt. Men de nægtede kategorisk at opkræve noget i det. Snarere nægtede Roomba selv at "fodre" dem. Selvom jeg forsøgte at forbinde opladeren til rumbaen. Selvom jeg "parkerede" det ved den automatiske ladestation ... "DOCKED" -lyset tændte på auto-opladningen, og opladningslampen på rumba blinkede ikke.Derefter blev der i den samme radiodelbutik købt en 10 kΩ termistor og loddet mellem den negative kontakt og kontakten fra rumba-temperatursensoren. Opladning er slået til! Jeg ved ikke: måske fordi den termiske sensor ikke er "indfødt", og dens egenskaber er lidt forskellige fra de krævede, eller måske fordi fingerbatterierne er meget mindre end deres oprindelige, men i starten opvarmede de op til ca. 70 grader Celsius, når de oplades. Derefter (måske fordi rumbaen blev vant til dem?) Den maksimale temperatur blev omkring 60 g, hvilket allerede er acceptabelt og ikke lugter så meget af brændt bånd.
Hvis vi ikke tager 12, men 24 batterier og sætter dem 12 parallelt, vil belastningen på dem falde 2 gange, og temperaturen skal falde markant, men nu kan jeg ikke finde nøjagtigt de samme batterier overalt i Engels / Saratov til at fordoble kapaciteten på mit batteri. Efter at have betalt ca. 1000 rubler for et hjemmelavet genopladeligt batteri har jeg en kapacitet på 2100 mAh og ca. 45 minutters arbejde på fløjlsagtig linoleum eller ca. 30 minutters arbejde på et tæppe. Hvis du fordobler antallet af batterier, så håber jeg, at køretiden endda kan tredobles, da belastningen på cellerne bliver mindre, og nedturen under belastning også falder. Så fortsættelsen (og tilføjelsen af fotos) følger.
🔗
- batteriet kan laves manuelt
Der er også artikler om selve enheden i vores batteri, men det vigtigste i dem er at lade støvsugeren arbejde, indtil den er helt afladet, ellers vil batteriet hurtigt svigte.