Jeg stødte på denne artikel:
Dræberbrød. Om farerne ved gluten (panifarin)
Ruslands integration i verdensøkonomien har gjort sådanne nyttige innovationer som supermarkeder og fastfood tilgængelige for den gennemsnitlige person. Og sammen med dem begyndte russerne at lære om modificerede fødevarer, hormonelt kød, fedme, allergier og cøliaki.
Om den sidste mystiske sygdom, som der er kendt meget om i Vesten, men der stadig er lidt kendt i vores land, er det sædvanligt ikke at sprede sig. Af en eller anden grund antages det, at kun børn lider af det, og at det er arvet, og at en person, der lider af denne underlige sygdom, ikke har råd til at spise brød.
Det var cøliaki, der forårsagede et fald i brødforbruget på verdensplan. Der var udsagn om, at "brød er gift." Denne idé er især vanskelig for russiske læger, fordi brød i en russisk persons sind er en vital kraft, og vores traditioner for bagning er en af de ældste. Det er meget vanskeligt for en russer at tro på ideen om, at hvis du spiser brød, så visner du og bøjer dig, udsætter dig selv for risikoen for at få kræft eller blive steril. For os har brød altid været helbred, og babyer i landsbyen fik brødkrumme i stedet for en brystvorte, og de voksede stærke mænd med rosenkind uden diarré og forstoppelse uden diatese og astmatisk allergi. Hvad skete der? Hvorfor begyndte brød pludselig at dræbe mennesker?
For at forstå, hvorfor russiske læger er så tilbageholdende med at tro på eksistensen af cøliaki, er det nødvendigt at huske på, at det i dette tilfælde ikke er brød, der bliver gift, men alle produkter, der indeholder gluten. Derfor vil du i hele den civiliserede verden sammen med de sædvanlige glutenholdige produkter altid blive tilbudt produkter fri for det. Selvfølgelig vil de være flere gange dyrere. Det er bare, at gluten kom ind i vores liv og forgiftede det gennem brød. Kun russisk brød har aldrig været en gift, men det kan blive en. Til dette har han nu alle muligheder.
Men først skal du fortælle sandheden om cøliaki. Den destruktive virkning af gluten blev først opdaget i midten af det sidste århundrede i Europa. Finnene var de første til at være opmærksomme på dette problem, babyer under to år blev udsat for sygdommen. Da symptomerne blev manifesteret hos børn, blev der født en myte om sygdommens arvelige natur. På samme tid kaldte læger cøliaki en tarmsygdom forårsaget af skader på tyndtarmens villi, hvilket fører til nedsat tarmabsorption. De forfærdelige symptomer på sygdommen: oppustethed, forstoppelse, diarré, en stor mave og muskelatrofi - forsvandt hos patienter i løbet af få måneder, straks efter at afdelingerne blev udelukket fra brødets diæt. Således kom udenlandske læger til den konklusion, at brød er gift. Men da et knusende slag kunne tildeles kornindustrien, blev sygdommens forekomst ikke forklaret af kvaliteten af det producerede brød, men af genetik. Sig, der er så mærkelige mennesker, der lider af intolerance over for brødgluten.
I mellemtiden fortsatte amerikanske og europæiske bagere i stedet for at være opmærksomme på de alarmerende tendenser deres bestræbelser på at miskreditere brød som et sundt produkt. De gjorde dette selvfølgelig ikke af ondskab, men udelukkende af forretningsmæssige årsager. I 1979 i Amerika, i staten Kansas, blev Association of Wheat Gluten Producers oprettet, som aktivt promoverede og solgte produktet fra det nye årtusinde, nemlig tør hvedegluten - gluten.
Hvis du går i dybden af århundrederne og hæver de gamle opskrifter fra russiske bagere, kan du se, at de prioriterede surdej og gæringsprocesser.Efter deres opfattelse lå brødets værdi i, at det levede, og det fik et kort liv - ikke mere end to dage. Gamle opskrifter beskriver detaljeret, hvordan man håndterer hærdning eller skimmelsvamp, tilsætning af malt og pektin for at bevare fugt, lecithin, det vil sige æg, naturlige konserveringsmidler i form af sorbinsyre og propionsyresalte. Og med kun en sætning, i slutningen af opskriften, at du for brøddejens elasticitet kan bruge et glutenkoncentrat i en mængde på 2-3% af melvægten.
Moderne bagere tilføjer kun 4-6% gluten for at forbedre brødets struktur, og når de udvikler nye, dyre typer brødprodukter, såsom kager, muffins, vafler og kiks - fra 20% til 40% gluten. Sammensætningen af fyldningerne af mel og konfektureprodukter - op til 50 vægtprocent gluten af melet. Derudover har gluten som konserveringsmiddel fundet bred anvendelse i berigelsen af færdige morgenmadsprodukter, som vores børn elsker så meget, i langtidsopbevaringsyoghurter, i bøffer, koteletter, frosne fødevarer beregnet til efterfølgende stegning, oste, krabbekød, kunstig fiskekaviar, forarbejdet oste, fisketomater på dåse, chokolade og tyggegummi.
Amerikanerne er de mest succesrige i at bruge tør hvedegluten til brødproduktion. I løbet af de sidste 30 år er brugen af tør hvedegluten i verdensbagning vokset ti gange, primært i de avancerede lande med udviklede agroindustrielle industrier. Brugen af gluten tillod bagere at opnå bløde brød, der kunne opbevares og ikke forkæles i flere måneder uden store økonomiske, intellektuelle og arbejdsomkostninger. Ifølge bagere selv skete den samlede dominans af gluten i bagning udelukkende af økonomiske årsager. Gluten tilsættes brød for at reducere produktionsomkostningerne, fordi dets anvendelse tillader produktion af kvalitetsbrød fra mel af lav kvalitet, og mel af høj kvalitet er meget dyrt.
Kvalitet betyder visuelle parametre som elasticitet, pragt og lang opbevaring. Tanken om, at brød skulle være i live og ikke fyldt med konserveringsmidler, blev ikke taget i betragtning af dem. Til forsvar for dem lancerede bagere promovering af gluten som et proteinprodukt, der har vigtig værdi for menneskers sundhed og indeholder vitaminer i gruppe B, A og E. Deres stafetten, men allerede da de begyndte at tale i Amerika om behovet for at producere glutenfrie produkter, tog de op med tredobbelt iver Russiske forhandlere. Her er en reklameafhandling for bageriproducenter: "Den hurtige udvikling af teknologier i bageriindustrien gør det muligt i dag at producere brød med et højt glutenindhold, som bevarer dets ernæringsegenskaber i en særlig vakuumpakke i op til et år." Og her er en anden, køligere end den første: "Tør gluten er en naturlig ingrediens, så der er ingen grænse for brugen som tilsætningsstof."
Grænsen er desværre også dens navn - den menneskelige krop, der modstår, kæmper og nægter at mutere og dømmer en person til umenneskelig lidelse. Flatulens, fedtet afføring, aftus tyggegummisår, tab af tændernes hvidhed, muskelkramper, menstruationssmerter, oppustethed, amenoré, anæmi, anoreksi, ledsmerter, forstoppelse, depression, adfærdsproblemer, diarré, dermatitis, infertilitet hos mænd og kvinder, generel utilpashed muskelsvaghed, osteoporose, opkastning, fedme eller omvendt, vægttab, usikker mave - alt dette er tegn på cøliaki. I løbet af de sidste 40 år har klinisk forskning på sygdommen chokeret læger.
Da gluten er et vanduopløseligt protein, opløses det ikke kun i vand, men også i salte. Når gluten i menneskekroppen bliver for stort, bliver det tilstoppet i tyndtarmen, som cement, der klæber sammen sin fineste villi og forårsager degeneration af tyndtarmen.I denne tilstand er tarmene ikke længere i stand til at absorbere vitaminer eller andre nyttige stoffer, som er nævnt i reklamebrochurerne til "avancerede bagere".
Resultaterne af undersøgelser foretaget af ukrainske forskere, der har identificeret latente former for sygdommen og kaldt det stum cøliaki, kan tilsyneladende falde kornsalg til tider. Vyacheslav Perederiya, ukrainsk gastroenterolog og leder af Institut for Fakultetsterapi N 1 fra National Medical University opkaldt efter I. A. Bogomolets benægtede påstandene om, at cøliaki er en arvelig sygdom. Han erklærede, at cøliaki i de senere år er blevet den mest almindelige sygdom i tyndtarmen, som rammer mennesker i alle aldre, hovedsageligt voksne mellem 20 og 70 år. Denne sygdom er sjælden blandt brødforbrugere under 20 år.
Konklusionerne fra ukrainske forskere viser, at der akkumuleres gluten i menneskekroppen i mange år og forårsager alvorlige patologier, som læger ikke kan forbinde med deres sande årsag. Ifølge ukrainske forskere har cøliaki kun tarmsymptomer hos 30% og ikke-tarmsymptomer hos 70%. Derudover forklæder det sig som andre sygdomme såsom type 1-diabetes, hepatitis, colitis, arthritis, ondartede tumorer, cellelymfomer, blødgøring af knogler, kræft i oropharyngeal og kræft i tyktarm og tyndtarm. Moderne medicin er ikke klar til en sådan vending. Men mest tragisk er der ingen direkte sammenhæng mellem indtagelse af fødevarer indeholdende gluten og kliniske symptomer, som for eksempel med allergier. Med andre ord, hvis et barn elsker boller i fastfood, ost, chokolade, pølser, tyggegummi og derefter bliver voksen, kan han for eksempel blive syg med kræft i tyndtarmen. Og det er usandsynligt, at en traditionel læge er i stand til at fastslå, at årsagen til alt er gluten.
Ifølge Vyacheslav Perederiy blev gluten en gift som et resultat af en skarp ændring i ernæring og økologi. Skader på tarmvæggene fører til intolerance over for lactose, saccharose, interfererer med metaboliske processer og forårsager forgiftning. Kort sagt, ved at cementere dine tarme med gluten kan du næppe forvente, at den mad, du spiser, fungerer for dig. Mest sandsynligt bliver det også gift.
Heldigvis er Rusland ikke et avanceret agroindustrielt land, så dets tilbageståenhed i dette tilfælde spillede til gavn for nationens sundhed. Russisk brød, hovedsageligt på grund af det faktum, at det endnu ikke er blevet en vare, men fortsat er et socialt produkt, kan spises uden en trussel mod livet. Enhver, der har været i udlandet, vil godt huske knaserne på tænderne på disse forfærdelige "plastiske" boller, smagløse og lugtfri, som du tygger som papir, eller synet af dette vakuumpakede skiveskåret brød, livløst og skimmelt i flere måneder. Enhver, der har boet i udlandet i lang tid, husker sandsynligvis dejen til pandekager i specielle flasker, som ikke ødelægges i flere måneder uden for køleskabet, og glutenmel i supermarkedshylderne, hvorfra russiske emigranter forgæves forsøger at tilberede naturlige russiske ruller, påskekager og shangi.
"Avancerede" russiske marketingfolk, der tilsyneladende ikke er klar over de alvorlige konsekvenser af gluteneksponering på deres kroppe, sender om et gennembrud på det russiske brødmarked og en "forbrugerrevolution" i dette markedssegment. Efter at være faldet i eufori, tilsyneladende i forventning om overskud, forudsiger de en stigning i salget af frossent brød i Rusland med de mest konservative estimater op til 30% om året. De opfordrer store producenter, dvs. bagerier, til at omlægge sig mod vestlige teknologier og produktionen af brød fra frosne halvfabrikata til massesegmentet. Efter deres mening vil dette hjælpe det tætte Rusland med at komme tættere på Vesten og blive en civiliseret kornmagt. Hvad venter den russiske forbruger, når brød bliver en vare i vores land? Svaret er indlysende: intet godt.
Ud over de skadelige virkninger af gluten på russerne, skal undskyldere for syntetisk oversøisk brød også huske, at brødforbruget i Amerika og Europa falder hvert år, og antallet af glutenfri restauranter og butikker vokser. Måske af denne grund sprænger teknologier til produktion af frossent glutenfrit brød ind i Rusland under dække af moderne, så vi, der stadig bærer krybber og sandaler og ælter dej med gær, kan lære os kløgt. Kun i det tsaristiske Rusland blev det bedste brød i verden bagt, og hemmelighederne bag bagning af russiske ruller kan blive en ubestridelig konkurrencemæssig fordel for moderne russiske bagere, og brød bliver ikke gift, men som det har været almindeligt i Rusland siden oldtiden, er alt i hovedet. En kilde:
🔗