Administrator
Bageriteknologi fra æltning til bagning

Fra Geoffrey HAMELMANs bog "Brød"
Jeffrey Hamelman har arbejdet som professionel bager i næsten tredive år.
I halvdelen af ​​denne tid ejede han et bageri i Vermont. Han har arbejdet som bagerinstruktør i flere kulinariske skoler og bagerier og undervist i Frankrig, Tyskland, Canada, Irland, Brasilien og Japan. I 1996 blev han udvalgt som kaptajn for United States Bakery Team, som bestod af tre personer og repræsenterede De Forenede Stater i Paris ved verdensmesterskabet du rse de la Boulangerie i Bakery. I 1998 blev han den 76. certificerede mesterbager i USA. J. Hamelman er direktør for Bakery and Training Center for King Arthur Flour Company i Norwich. Vermont. I denne stilling underviser han månedligt i klasseværelset bagekurser i en uge og træner i tre uger på KingArthur Bakery.

I dette kapitel vil vi dække alle stadier i bagningsprocessen - fra valg af ingredienser til afkøling af bagt brød, og hvert trin er ikke kun vigtigt i sig selv, men påvirker også alle efterfølgende.
Der kan skrives mange bind på hvert af de enkelte stadier af bagning, men det er vigtigere for læseren at forstå og forstå de aspekter af brødfremstilling, der påvirker bagerens daglige aktiviteter. Og selvom nogle af oplysningerne kan synes at være "abstruse" og for videnskabelige, skal du huske på, at jeg er bager, ikke videnskabsmand, og mit mål er at forklare, hvad der er nyttigt og kan være nyttigt i den daglige rutine med bagning.
Bagningsprocessen kan opdeles i tolv forskellige faser. Nogle gange kan nogle operationer, f.eks. Æltning, udelades. Nogle af trinnene (som modning eller endelig korrektur) er ret ligetil, mens andre (såsom æltning og bagning) er meget vanskelige. Husk, at alle bagernes handlinger, når dejen forarbejdes, uundgåeligt vil påvirke de efterfølgende stadier af brødproduktion.
Administrator

Trin 1. Dosering af ingredienser

Det første trin er udvælgelse og dosering af ingredienser. Korrekt og omhyggelig dosering er nødvendig for at opnå produkter, der er stabile i kvalitet, ensartet i form og størrelse. Ved dosering beregner vi også det færdige produkts udbytte, og doseringsnøjagtigheden forhindrer mangel eller for mange produkter. En vigtig faktor her er omkostningerne ved ingredienserne. Den eneste måde at sikre pipetteringsnøjagtighed på er vægt i stedet for volumen, så en pålidelig og nøjagtig skala er et must for enhver bager.
Administrator
Trin 2. Æltning

Den første blandingstrin har intet at gøre med at blande sig - dette er en simpel bestemmelse af blandevandets temperatur, der beregnes afhængigt af dejenes indstillede temperatur (se afsnittet "Beregning af den indstillede dejtemperatur"). At få et homogent, stabilt produkt kræver overholdelse af mange betingelser, herunder konstant temperaturregulering. Bedre at bruge et par minutter på at beregne æltevandstemperaturen og få dejen i det rigtige temperaturområde end at bide dine albuer senere. Efter bestemmelse af vandtemperaturen kan du starte den faktiske æltning.

Hvad der sker i en æltemaskine eller i en skål, hvor dejen æltes i hånden, er faktisk ret vanskelig at beskrive.Det hele starter i det øjeblik, hvor melpartiklerne og vandet kommer i kontakt med hinanden, og blandingsprocessen begynder. Æltning tjener flere vigtige formål. Den enkleste af disse er den jævne fordeling af alle ingredienser i dejen. Det er sværere at beskrive dannelsen af ​​gluten (gluten). Først er proteinmolekyler i mel tilfældigt fordelt og kan orienteres i enhver retning. Ved æltning trækkes disse molekyler i mere eller mindre lige fibre, og det er denne strækning og ordning af glutentrådene, der giver dejen "styrke". Æltning af dejen med den rigtige udvikling af gluten gør det muligt for dejen at strække sig godt, ikke sprænge og tilbageholde ledsaget luft og kuldioxid dannet af tre gærgæring, som igen bestemmer brødets volumen og farve efter at have forladt ovnen. Alt er naturligvis noget mere kompliceret. Faktisk er der to typer glutendannende proteiner i mel - glutenin og gliadin, hvis art er noget modsat.

Glutenin bidrager til dannelsen af ​​dejens struktur og dens elasticitet eller øger med andre ord dens trækstyrke. På den anden side giver Gliadin dejenes elasticitet, det vil sige evnen til at strække sig. Dejen kræver begge dele, og den korrekte æltning er påkrævet for samtidig dannelse af elasticitet og fasthed. Balancen mellem disse to egenskaber gør det muligt for dejen både at modstå rivning (være elastisk) og strække uden at rive (være strækbar). At afbalancere disse to forskellige viskoelastiske egenskaber er fortsat en vigtig udfordring gennem hele processen. Men for eksempel har rugmel meget lidt glutenin og mere gliadin, og derfor er kravene til æltning og egenskaberne af rugdej til bagning af rugbrød helt anderledes end til hvededej og brød. Metoden til æltning af rugbrød diskuteres detaljeret i kapitel 6.
Lad os give et eksempel. Forestil dig, at du har brug for at få bagetter ved at rulle små stykker dejen på ca. 200 gram ud i dejstykker, der er ca. 60 cm lange og med den samme diameter i hele længden. Hvis de er for faste (hvilket kan være forårsaget af utilstrækkelig forbeskyttelse efter afrunding eller brug af for stærkt mel med for meget blanding), vil dejen modstå dig meget under støbning og sandsynligvis. vil vinde! Når du formår at nå den ønskede længde på baguetten, bliver arbejdsemnets overflade revet og ujævn, produktet ser ud som om det presserende har brug for en læge eller advokat. Forestil dig nu, at du skal støbe hundredvis af disse emner! Den anden ekstreme er, når dejen efter lagdeling er for elastisk (på grund af utilstrækkelig æltning af svagt mel eller på grund af for lang indledende korrektur). Samtidig ligner dejen ikke sig selv, som en krop uden skelet, det er noget "bløddyr-lignende"! Når det æltes, tilbyder det slet ingen modstand, arbejdsemnerne er flade og formløse, og de forbliver det, når de bages.

Det er bestemt nyttigt at tale om glutenproteinmolekyler, men jeg har aldrig set en bager, der holder et mikroskop, mens han ælter. Håndfølelser ved æltning af dej og ændringer i visuel og taktil opfattelse bør aldrig overses. Efter at alle ingredienserne til dejen er lagt i dejblanderen og tændt, begynder melet at hydrere. Uanset hvilken type ællepaddle, er det meget vigtigt, at rotationshastigheden først er lav. På dette trin fugtes stivelsens granulats ydre overflade, ingredienserne klumper sammen, og dejen begynder at danne sig. Efter blanding af ingredienserne, normalt 2-3 minutter efter æltningens start, skal du slukke for maskinen for at smage dejen ved berøring (det ville være rart at smage dejen - glemte du at tilsætte salt). Dejen skal være klæbrig, "ru", temmelig flydende, den har endnu ikke styrke, glathed eller elasticitet.Fordyb din hånd i dejen - den skiltes frit, næsten uden modstand. Sådan skal det være på dette æltningsstadium, da her er dejens homogenitet (ensartet distribution af ingredienser) vigtig for os og ikke dens "styrke".

Normalt konkluderer uerfarne bagere på dette tidspunkt, at dejen er for løbende og tilsætter mel. Det, der virkede som en meget tynd dej i den første æltningstrin, bliver dog snart (i det andet trin, når gluten dannes) til en tyk, tæt dej. Tilsætningen af ​​mel tidligt i partiet har allerede ødelagt mange partier dej. Du kan "mærke" omdannelsen af ​​dejen fra en flydende formløs masse til en tæt elastik og udviklet dej kun med dine hænder under hele æltningsprocessen.

Når du har sørget for, at konsistensen af ​​dejen er normal, fortsætter æltningsfasen, hvor glutenudviklingen fortsætter. Normalt skiftes blanderen til den anden hastighed, hvor gluten er velformet. Berør dejen med din hånd - en godt æltet dej modstår; den har allerede fået styrke, er blevet elastisk, men blød og lidt fjedrende. Nogle bagere fjerner et lille stykke dej og strækker det ud i en så tynd film som muligt (undertiden benævnt "vinduesrudetest"). Dette er kun en måde at måle glutendannelsen på, men der skal udvises forsigtighed: hvis denne tynde film er fuldstændig gennemsigtig, og glutenen er fuldt dannet, vil dejen næsten helt sikkert blive "sammenblandet", for tæt. Korrekt glutendannelse betyder ikke dens fuldstændige dannelse, og som vi vil se nedenfor, æltningens varighed ved anden hastighed, og derfor bestemmes graden af ​​glutendannelse af mange faktorer. Hvis vores eneste mål er at opnå det krævede dejvolumen, kan vi stoppe ved en højere dosis gær og maksimal glutendannelse i blanderen. På samme tid er det maksimale volumen en ting, men god smag og aroma er en anden, og metoderne til æltning, der giver det maksimale dejvolumen, påvirker samtidig smagen og aromaen negativt.
Ved hver rotation af æltekroppen omrøres dejen, og ilt trænger ind i den. Vigtigheden af ​​iltindtrængning skyldes, at det deltager i at styrke glutenrammen, men overskydende ilt kan dog have en negativ effekt på dejen. For meget ilt vil føre til overdreven blanding: glutenbindingerne begynder at bryde, dejen bliver skinnende og klæbrig, når der frigøres fugt fra den, elastikken falder, og den samlede struktur svækkes. Overdreven oxidation opstår, selv inden dette ekstreme punkt nås, hvilket resulterer i en forringelse af smag og aroma, det vil sige brødets samlede kvalitet.

Så hvad skal en bager overveje, når han ælter en dej? En ekstrem er æltning med høj hastighed, som maksimerer glutendannelsen og modnes direkte i ælderen på grund af iltfangst og maksimale forskydningskræfter. Dejen er så "stærk" som muligt, og gæring af dejen er næsten umulig. Smagskomponenter af mel - carotenoider, som også giver ubleget mel sin cremede farve - oxiderer på grund af overdreven blanding. Dette fører til umuligheden af ​​at udvikle smag og aroma, en meget lang proces. Den anden ekstreme er en meget langsom æltning kun ved den første, langsomste hastighed. Det samme observeres for eksempel når man ælter med hænder (eller endda med fødder, som det er blevet gjort i mange århundreder). Samtidig dannes en minimumsmængde gluten, og oxidationstilstanden forbliver minimal. Gæringen varer i timevis, da dejen modner, æltes den gentagne gange, carotenoider oxideres ikke, og brødets smag og aroma er fremragende.På samme tid er brødets volumen relativt lille på grund af den dårlige fysiske bearbejdning af dejen.

Der er også en slags "gyldent middel": dejen æltes i en skål indtil det midterste trin i glutendannelsen. Over tid, takket være æltning, dannes den fysiske struktur også (tilstrækkelig gæring). I blanderen oxideres ikke carotenoider for meget, de deltager i dannelsen af ​​brødsmag og aroma, og brødet viser sig at have et godt volumen. Takket være dette opnås en balance mellem nøjagtig æltning uden at ødelægge carotenoider på den ene side og på den anden side god gæring for at opnå den bedst mulige smag og aroma, dejenes elasticitet og styrke samt bevare produktets kvalitet.

Der er ingen tvivl om, at en elastisk ("stærk") dej er nødvendig for at opnå godt brød. Der er imidlertid alternative muligheder for at opnå fuld udvikling af dejen i æltemaskinen med de uundgåelige konsekvenser af overdreven oxidation og for hurtig modning af dejen. Langvarig gæring og brugen af ​​præfermenterede halvfabrikata øger surheden af ​​dejen under modningen på grund af dannelsen af ​​organiske syrer. En af fordelene ved denne øgede surhed er hærdningen af ​​dejstrukturen. En anden effektiv måde at hærde på er at ælte dejen, som har en hurtig og mærkbar virkning. Det er meget vigtigt at forstå forholdet mellem graden af ​​æltning, elasticitet ("styrke") og graden af ​​gæring af dejen. Som med andre aspekter af bagning er det meget vanskeligt at kvantificere de nødvendige parametre, fordi grænserne er amorfe og flydende. Ved nøje at observere batchens fremskridt og dets resultater (det vil sige egenskaberne af den resulterende dej) kan bageren godt tilegne sig praktiske færdigheder og en empirisk forståelse af årsag og virkning.

Blandingens varighed

Da batchens varighed afhænger af mange faktorer, skal du overveje nogle af dem.
Æltemaskintype... I USA er professionelle bagere mest populære blandt spiralknædere, planetblandere og maskiner med en skrå ælter, og i hjemmebagning er desktopblandere, der i princippet ligner planetariske blandere, fremherskende. Forskellige typer blandere adskiller sig ikke kun i antal omdrejninger pr. Minut ved bestemte hastigheder - typen af ​​æltelegeme virker også på dejen på forskellige måder. Blandere med en spiral æltelegeme er meget effektive og danner dej relativt hurtigt uden overdreven oxidation. På grund af deres høje effektivitet er de i stand til at skabe en overdreven æltning af dej på kort tid, hvorfor du skal arbejde med dem meget omhyggeligt og nøje overvåge æltningens varighed. Blandere med en skrå æltekrop fungerer lidt langsommere og blødere (når jeg følger deres arbejde, ser det altid ud til, at jeg stadig ser to gamle bagere stå overfor hinanden over en skål dej og ælte hænderne nedsænket i skålen til albuerne) ... Som med en spiralblander roterer skålen, hvori den skrå æltekrop er nedsænket, sammen. Hej M. På trods af den blide tilstand absorberes mere ilt i dejen under indflydelse af sådan behandling end i spiralblandere, så et af problemerne her er muligheden for overdreven oxidation af dejen. I planetblandere sænkes æltekroppen lodret ned i den stationære skål ovenfra. Sådanne blandere betragtes med rette som universelle (multifunktionelle), da i modsætning til spiralblandere og dejblandere med en skrå æltekrop i en planetblander ikke kun en krog, men også en spatel eller en piskeris kan installeres som æltekroppe, så du kan ælte dejen til en lang række produkter - fra kiks til kager. Selvom de er helt ineffektive som bageriblandere, kan de stadig lave dej til godt brød.Når du arbejder med en hård type mixer, er det vigtigt at kende dens omdrejningstal ved forskellige hastigheder. Det er lige så vigtigt at beregne friktionskoefficienten i denne type udstyr (for flere detaljer, se "Beregning af den dejdejstemperatur").
Mængden af ​​dej i skålen. Jeg troede engang, at dejen dannes hurtigere, hvis den ikke fylder halvdelen, men tre fjerdedele af skålen (skålen), men jeg tog fejl. Jo større dejen er, jo større er dens masse, hvilket betyder, at dejen gæres hurtigere under æltning. Men jo mindre dej i skålen er, jo hurtigere opstår glutendannelsen. Tag en 70 kg ælter. Lad os lave to æltedej: først ca. 20 kg og derefter ca. 50 kg. Under den første æltning af dejen behandles en større del af dejenes samlede masse i en omdrejning af æltekroppen end ved æltning af den anden. Som et resultat dannes gluten hurtigere med mindre dej.
Hydrering. Hydrering er andelen af ​​vand i dejen i forhold til mængden af ​​mel. Hvilken dej dannes hurtigere - vådere eller tørre? En meget tør dej (hydrering ikke mere end 60%) har ikke nok fugt til den krævede grad af hydrering af mel, og det tager mere tid for gluten at dannes. I meget våde dej (hydrering over 72%) dannes gluten også langsomt, fordi det høje fugtindhold gør det vanskeligt. Derfor, hvis en dej med 66% hydrering kræver 3 minutters æltning ved anden hastighed, kræves der en længere æltning for den samme udvikling af gluten i en dej med mere eller mindre hydrering.
Typer af mel. De strukturdannende egenskaber for rugmel er meget mindre markante end hvedemel - det kan æltes hele dagen uden at opnå den samme udvikling af gluten som i hvedemel. Faktisk er kravene til æltning af rugmelsdej helt forskellige (se kapitel 6). Når man ælter en dej lavet af fuldkornshvedemel, "gennemborer" grovere melpartikler med deres hjørner glutenrammen, hvilket noget øger dejens æltetid. Blegede mel har deres egne egenskaber. Bleget mel med et højt glutenindhold kræver længere æltningstid end bleget mel med et lavere glutenindhold, da det i det første tilfælde tager længere tid at danne gluten. Mel fra bløde hvedesorter, f.eks. Konfekture, danner sjældent gluten generelt, og hvis det gør det, går det hurtigt i opløsning med overdreven æltning. På trods af at der er ret effektive måder at forbedre bageegenskaberne på svagt mel (for eksempel tilsætning af mere surdej, mere æltning, forøgelse af gæringens varighed), anbefales det altid omhyggeligt og omhyggeligt at vælge det ønskede mel.
Tilstedeværelsen af ​​andre ingredienser. Når der tilsættes fedt (i form af smør eller vegetabilsk olie, æg osv.), Omslutter de glutenfilamenterne og forsinker dets dannelse. Efterhånden som fedtdoseringen øges, øges den nødvendige æltetid også. Det er grunden til, at dejen til produkter som briocher, hvor andelen af ​​smør er 40 til 70 vægtprocent af melet, skal æltes fuldstændigt, før smørret tilsættes. Sukker blødgør strukturen af ​​gluten, og når doseringen øges, skal æltningstiden også øges. Når korn eller flager (stegte, rå eller gennemblødte) tilsættes til dejen, vil de til sidst "gennembore" glutenrammen, og derfor skal æltningstiden forøges.
Administrator

Trin 3. Gæring af dejen

Umiddelbart efter slukning af mixeren begynder dejgæring. Alt ilt i dejen udnyttes af gæren i løbet af få minutter, og gæringen sker anaerobt, dvs. i fravær af ilt. Som regel initieres fermenteringsprocessen enten ved naturlig surdej fra en ren kultur, der er tilgængelig for bageren, som tilsættes til dejen under æltning for at begynde gæring eller som en gærbaseret dej (flydende dej, moden patefermentee dej) eller ved at tilsætte bagegær til dejen, eller en kombination af de ovennævnte metoder. Det er under denne gæring af dejen, at størstedelen af ​​brødets smag og aroma dannes.Det er overflødigt at sige, at introduktionen på dette stadium af stoffer, der kunstigt fremskynder dets forløb, f.eks. Brødforbedringsmidler, tørre startkulturer eller færdige bageriblandinger, har en dramatisk negativ indvirkning på brødets kvalitet.

Af stor betydning for udviklingen af ​​brødets smag og aroma er dannelsen af ​​organiske syrer under gæring af dej, som ikke kun deltager i dannelsen af ​​disse egenskaber, men også har en styrkende virkning på dejenes struktur og derved aktivt deltager i dens dannelse. Da organiske syrer dannes temmelig langsomt (det kan tage flere timer, før den ønskede aroma af brød dannes), synes brugen af ​​en dej, der er modnet i mange timer og allerede indeholder en stor mængde af de krævede organiske syrer, at være en ret effektiv måde at forbedre brødets smag og aroma på. Et andet resultat af gæring er dannelsen af ​​kuldioxidgas, et biprodukt af gær. Denne gas er til stede i dejenes flydende fase i opløst tilstand og forbliver i den, indtil temperaturen af ​​dejstykket stiger under bagning. Derefter omdannes det opløste kuldioxid til en gasformig tilstand, udvider sig, øger volumenet af emnet i ovnen og fordamper.

Fermentering kan finde sted i temperaturområdet fra 0 til 50 ° C, men i visse temperaturområder, kaldet optimal, er den mest aktiv. For hvededej er den optimale gæringstemperatur 24-26 ° C, for rug er den mindst 3 ° C højere. Gæraktivitet og gasdannelse når et maksimum ved temperaturer lidt over de angivne - over 27 ° C. Dog er gasdannelse på ingen måde det eneste formål med gæring, og man bør ikke glemme dannelsen af ​​smag og aroma. Som regel er de temperaturer, der er optimale til dannelsen af ​​smagsstoffer i dejen, noget lavere end de optimale temperaturer til gasdannelse. For hvedebrød er temperaturen i området 24-26 ° C afbalanceret: det giver både dannelsen af ​​smagsstoffer og dannelsen af ​​produktets volumen og ikke til skade for hinanden.
Administrator

Trin 4. Træning

Indtil for nylig blev amerikanske bagere lært, da dejen steg, at sænke den en eller to gange og sparke den ned med knytnæver. På trods af vigtigheden af ​​denne operation er den kun delvist effektiv. I modsætning til denne "æltning" er æltning af dejen meget mere effektiv og faktisk en meget vigtig bageteknik, der ofte undervurderes. Det er den rigtige æltning på det rigtige tidspunkt, der adskiller brød af høj kvalitet fra brød af høj kvalitet. Hvorfor sker dette?

Først og fremmest er det vigtigt, hvordan man knuser dejen. Drys mel på din arbejdsbænk, lidt mere end du tror er nødvendigt. Dette "overskydende" mel kommer ikke ind i dejen, da det smuldrer. Hvis der er mindre mel på arbejdsbordet end nødvendigt, vil dejen klæbe til bordet under æltning, og overfladen på dejen vil "knække". Naturligvis gør det ham ikke attraktiv. Løs derefter dejen ud på en arbejdsbænk, så toppen af ​​dejen "spredes" lidt over den melet overflade. Tag det nu ved kanten (for eksempel den venstre), løft ca. en tredjedel af stykket og tryk det fast ind i resten af ​​dejen. Knus dejen med spredte fingre på begge hænder, så der kommer gas ud af den. Forsøg ikke at fjerne al den gas, der dannes under gæringen, du skal bare komme ud af den. Løft derefter omkring en tredjedel af stykket på højre side, og tryk det ind i midten af ​​resten af ​​dejen, lidt overlappende linjen fra den første bunke, og tryk igen for at fjerne gas. Før dette tidspunkt og alle efterfølgende æltningsoperationer skal du sørge for, at alt mel er fejet fra toppen af ​​dejen. Du skal gøre dit bedste for at sikre, at dette mel ikke trænger ind i dejen, ellers vises der grå ubagte striber på det bagte brød.og spor af mel vil give brødet et attraktivt udseende, og det smager ikke bedre. Efter æltning af højre kant, tag dejen ved kanten længst væk fra dig, løft omkring en tredjedel af stykket og knus den mod dig i den resterende dej. Den sidste operation af en sådan stansning er at ælte på samme måde den tredje dej, der er tættest på dig, ind i midten af ​​resten. Efter æltning af denne fjerde side skal du vende dejen på arbejdsbordet, så foldene er i bunden, før dine hænder til albuerne under dejen til venstre og højre, løft den op og læg den i dejeskålen. At flytte 20-30 kg dejstykker på denne måde er relativt let, hvilket ofte gøres, men tungere dejdele er selvfølgelig sværere at blande - i dette tilfælde skal du bede din partner om hjælp eller bruge mere mindre rummelige beholdere til dejen.

Efter æltning af dejen vil dens øvre overflade være flad og glat, og spor ("sømme") fra æltning forbliver på den nederste overflade. Fra den første æltning, indtil dejen kommer ind i ovnen, forbliver disse øverste (glatte) og bund (med æltesømme) dejoverflader i samme retning. Uanset hvor mange ælteoperationer du udfører, vil toppen af ​​dejen altid være toppen, og bunden vil være bunden; denne orientering opretholdes under dejopdeling og forrunding såvel som under endelig formning. Du kan forestille dig, at dejen (ved den samlede masse eller allerede opdelt i separate stykker) har sin egen akse, som det enorme brød med nord- og sydpolen, som vi lever på.

Ved at træne den rigtige træning sikrer vi tre vigtige ting. Først fjerner vi kuldioxid fra dejen. Hvis den overskydende kuldioxidgas, der produceres af gæren, ikke fjernes med jævne mellemrum, vil gæringen ikke fortsætte ordentligt. Funktionen til fjernelse af kuldioxid kan udføres ved hjælp af den traditionelle amerikanske metode til "æltning", men den er mindre effektiv end æltning. For det andet udligner vi dejens temperatur, når det æltes, hvilket kan være meget nyttigt. Hvis du arbejder med kold dej i et varmt rum, opvarmes dejens ydre overflade hurtigere end de indre lag, og når vi ælter, udligner vi disse temperaturer ved at trykke det ydre, varmere lag indad i den koldere del. Omvendt, hvis du arbejder med varm dej i et koldt rum, vil dejtemperaturen udligne på samme måde. For det tredje bidrager den korrekte udførelse af æltningen til styrkelsen af ​​dejen, hvilket er af stor betydning for den. Under æltning strækkes og ordnes glutentrådene, og vi føler med det samme, hvordan dejen bliver tættere og stærkere.

Hvornår skal man varme op
Det næste og vigtigste spørgsmål, når man overvejer en træning, er hvornår man skal gøre det? Som vi allerede har bemærket, tager vi med vilje mindre tid til æltning for at bevare smagskomponenter i dejen og for at undgå overdreven oxidation, end det er nødvendigt for fuld dannelse af gluten. Vi kompenserer for denne lille “under-æltning” med en korrekt æltning, hvorved dejens styrke styrkes. Men hvor ofte har du brug for at knuse dejen? Det afhænger af dejtypen, dens krævede styrke og gæringens varighed, inden den opdeles i dejstykker. Nedenfor er nogle vigtige overvejelser.

Dej (især lavet med bagegær, der vandrer i mere end halvanden time, skal blandes mindst en gang, i det mindste for at fjerne kuldioxid.
Dej lavet med store mængder præfermenteret mel (mere end 35%) viser sig som regel at være stærk nok (på grund af de styrkende egenskaber af syrer, der dannes i det præfermenterede halvfabrikat), således at for meget dunker negativt påvirker kvaliteten af ​​det færdige brød. Hvis dejen viser sig at være for stærk, falder dens strækbarhed, med en sådan dej er det vanskeligt at opnå en fuldstændig hævning af produktet i ovnen.Dette strider direkte mod påstanden om, at kun proteiner og "styrke" er vigtige for mel og dej - der er ingen tvivl om, at når det bruges for stærk dej, forværres dets strækbarhed.
Let meldej det er bedre at udsætte det for mere træning.
Dej med høj hydrering det er også bedre at ælte flere gange. En god illustration af fordelene ved ekstra æltning er ciabatta-brød, som er mellem 75% og 85% hydreret (ægte peccarimacho får endda op til 90% hydrering - men aldrig igen). Jo flere æltningsoperationer, jo mere omfangsrige viser det færdige brød sig.
Dej med en kort gæringsperiode, for eksempel til surdej rugbrød kræver det slet ikke æltning, da det har lidt gluten og strukturen af ​​dejen ikke kan forbedres ved æltning.
En dej, der er stærk i naturenfor f.eks. bagværk som challah kræver ikke æltning, da den allerede er stærk nok umiddelbart efter æltning. Men hvis gæring af dejen varer mere end en time, tilrådes det at udføre den.
Administrator

Trin 5. Opdeling af dejen

Efter slutningen af ​​gæringsperioden opdeles dejen i separate stykker. Der er mange måder at dele dejen mekanisk på - fra brugen af ​​hydrauliske skillevægge, som et resultat af, at der frigøres meget gas fra dejen, til mere moderne dejdelere, der fungerer på en mere skånsom måde, men er meget dyre. Naturligvis er den mekaniske opdeling af dejen meget hurtigere end manuelt. Samtidig kan det hævdes, at "blødheden" ved at dele dejen manuelt giver dig mulighed for at få bedre kvalitet af brød. For at udføre opgaven med at opdele dejen har du brug for metalknive, skalaer og dygtige hænder. Hastighed er heller ikke af ringe betydning, især når det er nødvendigt hurtigt at forberede snesevis af dejstykker, så man undgår overoxidation af dejen. Støvning af arbejdsfladen og hænderne med mel, som tørrer dem, hjælper ofte med at fremskynde delingsprocessen, og opdeling af dejen bliver lettere og hurtigere. Hvis dejen sidder fast på hænderne eller skalerer, falder delingshastigheden, og dejenes overflade bliver ujævn. Når dejen opdeles i stykker med den krævede vægt, er det nyttigt at skære stykkerne så tæt på den ønskede størrelse som muligt. Dette kræver næsten altid små justeringer - ved enten at tilføje eller fjerne små dejstykker. Forsøg dog at undgå udseendet af stykker, der består af mange små stykker dej - et solidt stykke er bedre end et stykke mange små stykker.
Administrator

Trin 6. Indledende afrunding af emner

Efter opdeling af dejen i stykker af den krævede masse får de den ønskede, så identisk som mulig form. Denne forudformning "organiserer" dejstykkerne, hvilket gør den endelige formning enklere og lettere. For de fleste typer brød er dejstykkerne let afrundede. Den endelige formgivning udføres, efter at præformene er tilstrækkeligt afgjort, hvorved præformernes nærhed til den ønskede endelige form af brødet bestemmer tidspunktet for den endelige formning, hvilket er, hvad bagere bruger. For eksempel, hvis det af en eller anden produktionsårsag er nødvendigt at udføre den endelige støbning hurtigere, er de på det tidspunkt, hvor den indledende afrunding er begrænset til ret let bearbejdning af dejen. Hvis du stadig har brug for at opdele, ælte eller lægge en anden dej i ovnen mellem den indledende og endelige formning af emnerne, er det bedre at bruge en grovere, mere intensiv forarbejdning, da dejen har mere tid til at lægge inden den endelige formning.

Placer de præformede dejstykker på en melet overflade eller træplanker. Dejstykker skal lægges sekventielt med et bestemt antal stykker i hver række.Dette forenkler beregningen af ​​dejudbyttet (det er altid lettere at gange 6 stykker i træk med 10 rækker end at tælle 60 stykker separat). Derudover tillader en sådan ordnet stabling af dejstykkerne, at den endelige formning udføres i den samme rækkefølge, som præformningen blev udført, dvs. dejenes varighed for de enkelte stykker vil være omtrent den samme.

Nogle bagere placerer præformene på arbejdsfladen, søm ned, mens andre tværtimod sømmer op. Selvom det ikke rigtig betyder noget, er det værd at diskutere begge muligheder. Brugere af søm ned gør dette for at forbedre dejenes fladhed, og præformen holder sin form bedre, når den søms ned; da sømmen oven på emnet har en tendens til at "sløre" noget. Jeg har aldrig stødt på problemer med en let “blødning” af sømmen, og jeg foretrækker at lægge emnerne flade nedad, da jeg normalt skal arbejde med hundreder af emner dagligt, det vil sige de er konstant opdelt og støbt. Inden arbejdsemnerne placeres, dryppes bordets arbejdsflade med mel, og ofte er der mindre af det på den ene side af emnet og mere på den anden. Når jeg stabler med sømmen opad, undgår jeg noget mel nedenfra i brødet under støbningen. Når det lægges med sømmen ned, trænger ofte noget af melet fra udfyldningen ind i præformen under den endelige formning, og spor af mel forbliver i det færdige produkt.

Administrator

Trin 7. Sovende
Til dejen (men ikke til bageren!) Dette er det passive trin. Bageren har stadig mange timers hårdt arbejde inden hvile. De præformede dejstykker er dækket af et tæt polyethylenark (hvis hærdningen udføres i stationære skabe) eller vinylfilm (hvis hærdningen udføres direkte på vognens lag), bøjning af enderne og fastgørelse under det tilsvarende niveau. Som vi har bemærket, bestemmes længden af ​​hvor svag eller stærk præformningsbehandlingen var.
Administrator

Trin 8. Støbning

Afrundede eller aflange dejstykker, baguetteformede stykker og nogle mindre almindelige former for produkter af fendu-typen, hvis overflade er gennemboret med en speciel enhed, trekantede stykker og alle deres andre sorter vises som et resultat af den endelige støbning af præformede dejstykker Kapitel 3). Efter formningen anbringes emnerne i specielle kurve mellem foldene af bageklud, i metalforme eller på plader. Vi gentager endnu en gang, at overfladerne på emnerne skal være tildækket for at undgå udtørring. Til dette formål er såkaldte retarder proofers bekvemme, hvilket er final proofers med justerbar temperatur og fugtighed. Hvis de er fraværende, skal du omhyggeligt vælge et rum i bageriet med et passende temperatur- og fugtighedsregime og dække emnerne med bageklud, plastfolie eller ark.
Administrator

Trin 9. Endelig korrektur

Endelig korrektur er scenen mellem formningen af ​​dejstykkerne og deres ilægning i ovnen. Da brødets smag og aroma hovedsageligt bestemmes af den rigtige æltning, brugen af ​​surdej eller dej (om nødvendigt), varigheden af ​​gæring af dejen og bagningskvaliteten, er hovedrollen for den endelige korrektur at sikre den nødvendige grad af hævning af dejen. For meget eller for lidt hævning af dejen har en negativ indvirkning på brødets udseende og andre organoleptiske egenskaber. Som regel bør brøddejen ikke hæves 100% ved bagningens start. Hvis en person taber sig med 100%, forbliver kun næsen; Efter øgning af dejvolumen under korrektur før bagning med 100% kollapser ligeledes brøddejen.Den nøjagtige stigning af dejen under korrektur er meget vanskelig at kvantificere, da der er mange variabler, der skal overvejes i processen, men den omtrentlige stigning i dejvolumen skal være 85-90% af det endelige produktvolumen. Hvis du konstant og omhyggeligt overvåger hvert dejstykke, vil bagerens øjne og hænder meget hurtigt tilegne sig den krævede grad af dejstigning og de parametre, der svarer til den.
Administrator

Trin 10. Hak

Visse typer bagværk, såsom ciabatta, flettet brød, fendu (fransk landbrød) og nogle ildbrød, læsses i ovnen uden at skære dejen. Men de fleste dejstykker skæres med en skarp klinge inden bagning. Takket være disse nedskæringer svækker vi bevidst den øverste del af emnet, hvilket giver os mulighed for at regulere øgningen i volumenet af brødet i ovnen. I mangel af et snit (udskæringer) er det sværere for brød at øge dets volumen, og dejstykket i de svageste zoner på overfladen kan sprænge (som et cykelhjul sprænger ved punktur eller gummidefekt), hvilket forårsager defekter i produktets form. Baguette-type bagværk skæres på en traditionel måde, der næsten er uændret, mens andre varer kan skæres på næsten uendelige måder, hvilket giver produktet ikke kun et unikt udseende, men kan også fungere som et varemærke for bageren eller bageriet.

Naturligvis er der ingen regler for, hvordan man klipper dejstykker. I praksis vil du meget hurtigt selv se, hvad effekten af ​​at skære på forskellige måder på forskellige typer produkter er. Hvis stykket er svagt (enten på grund af for meget løft eller simpelthen af ​​sin art, for eksempel hvis opskriften indeholder en stor mængde rugmel), er det bedre at lave små stykker, da dybe stykker på grund af den relative svaghed på siderne af brødet er mere tilbøjelige til at tvinge brødet " sprede sig i bredden ”og blive fladere og ikke rejse sig. På den anden side er det bedre at skære dybt nok "stærke" emner med en optimal grad af dej hæve på tidspunktet for påfyldning i ovnen, sådanne stykker vil smukt sprede sig i ovnen.
Administrator

Trin 11. Bagning

Det er usandsynligt, at et hvedeør mod solen og badet i en let brise • lys (og også besøgt af insekter, inficeret af en svamp og slået af hagl og frost) venter utålmodig på, at det bliver til et hvedebrød. Alligevel kan jeg ikke lade være med at føle, at et færdigt brød er den perfekte afslutning på kornets rejse fra mark til ovn. En stor del af menneskets kultur, civilisation og historie er vævet ind i kornhistorien, i menneskets eksistens har i århundreder næsten helt været afhængig af korn. Der er brugt så meget arbejde på dyrkning, beskyttelse og forarbejdning af korn til mad, at det er meget vanskeligt at forestille sig vores liv uden det. Ja, selvfølgelig er der ris og andre kornprodukter, der er majs, men hvede er trængt ind i de fysiske og psykologiske sfærer i menneskelivet meget dybere. Uanset hvad de kulturelle og mytologiske aspekter og endda bare behovet for mad udelukkes, opnås bagt brød først, efter at bageren har fyldt sin dej i ovnen og udsætter det for alle de sidste transformationer. Som regel er temperaturen på dejen 21-27 ° C på tidspunktet for påfyldning i ovnen. Når de anbringes i en varm ovn, gennemgår dejen betydelige fysiske, biologiske og enzymatiske ændringer. De første synlige tegn kan tilskrives fænomenet, der kaldes "stigning i ovnen" ("spring i ovnen"), det vil sige den sidste gæringsfase (se farveindsats, foto 7). I den indledende fase af bagning finder intens gærfermentering sted ledsaget af dannelsen af ​​gasformig kuldioxid og ethylalkohol. Disse gasser ekspanderer, når dejtemperaturen stiger, og dejen begynder at stige i ovnen.Dette trin varer ikke længe, ​​fordi gæren dør ved en temperatur på ca. 60 ° C. Gæren producerede de samme gasser under dejens hovedgæring, men de forblev opløst i dejs flydende fase. Den anden, mere bemærkelsesværdige fase af dejenes stigning i ovnen er forbundet med opvarmning og ekspansion af disse medfølgende gasser, hvorved brødvolumenet øges væsentligt. På dette tidlige stadium er enzymer stadig meget aktive, især på overfladen af ​​dejen, hvor de omdanner stivelse til sukkerlignende stoffer (dextriner), som er involveret i farvedannelse senere i bagning. Ved en temperatur på ca. 50 ° C inde i dejen dør bakterier, og desuden begynder rugmelets stivelse at gelatinere (for mulige uønskede konsekvenser heraf, se teksten på s. 60 om rugmel).

Under bagning absorberer melstivelse fugt, svulmer op og får glans (under æltning fugtes kun den ydre overflade af stivelseskornene, men senere under påvirkning af ovnens varme trænger fugt ind i granulatet). Ved temperaturer på 60-70 ° C begynder de hævede stivelsesgranulater at gelatinere og bidrage til dannelse af krummer. Ved en temperatur på ca. 60 ° C, når al kuldioxidgassen allerede er frigivet, sænkes stigningen i brødvolumen. På dette tidspunkt når amylaseaktiviteten sit maksimale, og ved en temperatur på ca. 63 ° C begynder gluten (gluten, som var blødt og ikke havde en stiv struktur, når dejen lægges i ovnen) at strække sig og stige i størrelse indtil ved en temperatur på ca. 75 ° C afslutter ikke sin koagulation og danner ikke en krummestruktur. Efterhånden som degens indre temperatur stiger, nedsættes aktiviteten af ​​enzymer henholdsvis gelatineringen af ​​stivelse, og ved en temperatur på ca. 90 ° C stopper de helt.

Skorpe - dette er den eneste del af brødet, hvis temperatur er over 100 ° C, da temperaturen inde i krummen sjældent når dette niveau. Ved en overfladetemperatur på 100 ° C begynder en skorpe at dannes, og en farve begynder at dannes, hvilket er forårsaget af reaktionen mellem dannelsen af ​​melanoidin (Maillard) - et kompleks af kemiske ændringer, der fører til en mørkning af brødskorpen eller for eksempel et stykke grillet kød. Produkterne fra denne reaktion er også involveret i dannelsen af ​​aromaen af ​​bagt brød. Reaktionen af ​​dannelse af melanoidin opstår ved opvarmning og i nærværelse af fugt, proteiner og reducerende sukkerarter, det vil sige alle de stoffer, der er til stede i dejstykket på det tidspunkt, hvor dejen lægges i ovnen. Ved disse temperaturer dannes aldehyder og ketoner, som også bidrager til smagen og aromaen af ​​bagt brød. Melanoiddannelsesreaktionen slutter ved en temperatur på ca. 177 ° C. Karamelliseringsprocesser er også involveret i dannelsen af ​​brødskorpens farve og smag, som finder sted i temperaturområdet 150-200 ° C.

Tab af fugt i bagt brød
Det bagte brød vejer altid mindre end dejstykket, da fordampning af fugt fra dejen er mellem 10 og 20%. Forskellige faktorer påvirker fugtindholdet i bagt brød, nemlig:
dej stykke vægt: jo større emnet er, desto lavere er procentdelen af ​​tab i procent af den oprindelige vægt.
dejform og skorpe: krummeforhold: aflange produkter med en større skorpe, såsom bagetter, har et højt skorpe: krummeforhold og mister betydeligt mere fugt end stænger af samme masse af rund eller aflang form; støbt brød mister mindre fugtighed end produkter med samme vægt bagt direkte på stenovnen i ovnen;
bagetid: det er klart, at jo længere bagningen varer, jo større er vægttabet, men fuld bagning giver dig mulighed for at få en rigere smag af brødet, som ofte undervurderes;
temperatur: ved højere temperaturer i ovnen bages brød hurtigere, og det samlede vægttab på grund af fordampning er lavere end ved bagning af dejstykker med samme vægt og form ved lavere ovntemperaturer;
ovntype: træfyrede mursten ovne, damp ovne, roterende ovne og ikke-damp ovne til pizza bagning har forskellige virkninger på fordampning af fugt, selvom ovnens temperatur, størrelse og form på dejstykker og grad af bagning har en større samlet effekt på tab fugtighed end den anvendte ovntype.
Administrator

Trin 12. Afkøling

Fra et teknisk synspunkt begynder brød at blive gammel i det øjeblik det forlader ovnen. I samme forstand kan vi sige, at mennesker og alle levende ting begynder at dø i øjeblikket af deres fødsel. Faktisk er brødets kvalitet højest, når det netop tages ud af ovnen. Hvis dårligt brød kun er spiseligt, når det er varmt (hvis det overhovedet er spiseligt), opnås den bedste smag og aroma af godt brød først, når det er helt afkølet. Den varme krumme forbliver dejagtig, og smagen og aromaen forbliver uudtrykt. Nogle bagværk, såsom rugsurdejsbrød, når først deres bedste kvalitet efter et par timer, da deres aroma skal udvikle sig fuldt ud og "lægge sig" efter afkøling. Rug og rug-hvedebrød med en høj andel rugmel kræver 24 til 48 timers ældning efter bagning for at stabilisere krummen og udvikle smagen og aromaen fuldt ud. Samtidig mister krummen sine gummilignende egenskaber, og smagen og aromaen modnes og er fuldt dannet. Sådan brød forbliver friske i flere dage.
yulichka2014
Og hvis du "pisker" dejen med en træspade (jeg vil ikke købe en brødmaskine), som en tærtej, hvad er resultatet? Eller du skal bare bruge dine hænder (jeg er en nybegynderbager. Jeg gør det og det. Brød fås efter forskellige opskrifter mens "på forskellige måder" (erfaring er en gevinst)).
yulichka2014
Ja, jeg bruger også kun rug surdej, forynge det med fuldkorn og derefter lave en dej. Alt hæver sig, bager, men indtrykket er, at det er fugtigt med syrlighed, selvom kun hvedemel bruges i dejen (fuldkornsmel med bageri). Måske er jeg anmassende? eller ikke omrøre? (dej og dej er oftere i køleskabet, jeg kommer hjem fra arbejde og i "kampen"))
Administrator

Det er bedst at ælte dejen i en fødevareprocessor, der har en ælter - fantastisk dej viser sig! Se her https://Mcooker-dan.tomathouse.com/index.php@option=com_smf&topic=138203.0, og hvis du sætter et mål om at bage brød derhjemme og i ovnen, skal du være forvirret med en dejblander.

Vådt brød - meget væske i dejen eller ikke bagt! Det er bedre at kontrollere parathed til at bage brød i ovnen med en temperatursonde https://Mcooker-dan.tomathouse.com/index.php@option=com_smf&topic=4648.0

Surt brød kan være fra den forkerte surdej - umodent eller en stor fane i dejen.
solrig-elena
Administrator, sig mig, er det sandt, at ethvert brød bagt i KhP er som en svamp? det vil sige solidt, som i en butik, fungerer det ikke i HP? Undskyld, hvis spørgsmålet er dumt
Administrator

Svaret er simpelt: hvad vi lægger i er, hvad vi får! Ethvert brød du har brug for for at lære at bage
solrig-elena
Tak, så er der håb om at lære at bage hårdt brød, jeg kan ikke lide "svampe" ...
Administrator
Citat: sunny-elena

Tak, så er der håb om at lære at bage hårdt brød, jeg kan ikke lide "svampe" ...

Ja, ikke noget problem: reducer væskemængden i henhold til opskriften, og få en mursten
Nolas
Hej administrator. Fortæl mig venligst, på forummet er der bagningstilstande et eller andet sted (sekvenser af operationer: æltning, hævning osv.) Med en tidsopdeling for en bestemt type brød. I det mindste for hovedtyperne - hvid, rug, fransk, fuldkorn, surdej. Klassisk korrekt. Hvad skal følges i begyndelsen af ​​mestring af teknikken.
Administrator

Der er sådanne tip i afsnittet om æltning og bagning. INDHOLDET I SEKTIONEN "GRUNDLÆGGENDE FOR KNÆNING OG BAGNING" En masse information, du skal arbejde med tekst.

Du kan se mine opskrifter, jeg beskriver altid i detaljer detalje opskriften og tilgangen til dejen, alle faser og bagning https://Mcooker-dan.tomathouse.com/index.php@option=com_smf&action=profile

Spørgsmål: Hvilken bagemetode valgte du? X / komfur eller ovn?

Der er også en masse information i forfatterens emner af gærbrød Hvede gærbrød
Vælg en opskrift, se teknologien beskrevet af forfatteren og stille spørgsmål.
Nolas
Administrator, Tak skal du have. Ja, selvfølgelig, læste jeg, det er mere eller mindre klart på hvedegær. For andre spørgsmål. Til en brødmaskine. Simpelthen i mine programmer, mærkelig i operationens varighed. Vi er nødt til at komme ud.
Administrator

Du skal tilpasse dig ethvert x / komfur og få venner med det.Brug meget tid ved siden af ​​hende, observer processen, skriv ned alle faser, tag billeder, sammenlign derefter resultaterne og træk konklusioner, prøv at forstå programmerne. For eksempel gjorde jeg netop det en gang

Tjek disse emner og kom i gang INDHOLDET I SEKTIONEN "GRUNDLÆGGENDE KNÆNING OG BAGNING" MESTERKLASSER TIL STRIKNING AF DEEGEN (BOLS)

Og dette emne kan forstå processerne i x / komfuret FORSTÅELSE AF BRØD I HJEMMELAGET BRØD især emnet FORSTÅELSE AF BRØD I HJEMMEBRØD # 6

Held og lykke!
Nolas
Administrator, det var sådan, jeg startede, indtil videre fungerer alt, men jeg vil ikke bryde teknologien, og min brødproducent har det :)

Alle opskrifter

© Mcooker: Bedste opskrifter.

webstedets kort

Vi råder dig til at læse:

Udvælgelse og drift af brødproducenter