Administrator
Så det ikke er surt

Kilde: 🔗 Kæmpe TAK til forfatteren Elena Zheleznyak

Næsten alle, der begyndte at bage med surdej, er stødt på det faktum, at de får surt brød. Hvis det i tilfælde af rug er helt acceptabelt, endda ønskeligt, kan ingen lide det tydeligt sure hvedebrød.

Den berømte og talentfulde amerikanske bager, Chad Robertson, hævder, at det ideelle surdej hvedebrød ikke har syre i hverken smag eller aroma, mens brødet skal løsnes perfekt og lugte som hvede. Jeg bemærker, at denne bager blev berømt over hele verden, og hans bageri i San Francisco betragtes med rette som en unik lokal attraktion, hvor folk stiller op for frisk brød, så fantastisk og vidunderligt, at det bages der. Hemmeligheden bag sådant brød ligger ikke engang i selve surdejen, men i hvordan og i hvilket omfang Tchad fermenterer dejen. Han bruger hvede surdej på hvidt brødmel eller den, som vi klassificerer som anden klasse, snarere flydende, hvor mængden af ​​mel og vand er lig (100% fugtighed). Faktum er, at syre akkumuleres langsommere i flydende surdej end i tykke, menes det, at dette afspejles i overensstemmelse hermed i smag og aroma: hvedebrød med flydende surdej har en tyk hvedearoma med mælke-cremet noter, men uden et strejf af syre. Jeg skrev "det betragtes", fordi den blotte tilstedeværelse af flydende surdej ikke garanterer dig ikke-surt brød, så brødet viser sig at være ikke-surt, dets smag bliver nødt til at blive bygget som mursten for mursten. Ved hjælp af flydende surdej har du en større chance for at bage ikke-surt brød, forudsat at du gærer surdejen / dejen ikke før den er fuldt moden eller helt falder af. Tchad fermenterer sin egen indtil en let hævelse, når en vis mængde kuldioxid allerede er ophobet i det, men en stærk syre endnu ikke mærkes. På trods af umodenheden af ​​en sådan surdej, hvis den hældes i vand, drukner den ikke, den flyder på overfladen på grund af den akkumulerede gas og hæver brøddejen perfekt.

Surdeigsbrød - så det ikke er surt

Ikke desto mindre vil vi i dag ikke trække startkulturen tilbage ifølge Chad Robertson (vi gør det næste gang). I det store og hele har alle startkulturer et lignende handlingsprincip - mælkesyrebakterier og gær arbejder sammen i dem, hvilket betyder, at vi har hjemmelavet hvede eller endda rugsurdej, kan du prøve at anvende forskrifterne i vores Robertsons Tchad for at bage det perfekte surdejsbrød.

Jeg har allerede talt en gang om, hvad der skal gøres, så brødet ikke får en sur smag og lugt. Denne gang vil vi bo mere detaljeret og tydeligere. Jeg forklarer punkt for punkt, hvad der er vigtigt at vide, og hvad man skal se efter.

1) Mængde... Brug oprindeligt en lille mængde starter - 5, maksimalt 15 gram. Dette er en af ​​de grundlæggende regler. Jo mere du bruger en moden surdej i din opskrift, desto surere bliver brødet. Hvis du møder et forslag i opskriften om at tage 200 gr. surdej, jeg mener ikke en moden sur surdej, som du regelmæssigt fodrer, men hvad vi ofte kalder en surdej, men faktisk er det den samme surdej.

Surdeigsbrød - så det ikke er surt

2) Flertrins. Hvis opskriften antager en stor mængde dej, for eksempel 200-250 gram, er det bedre at trække den ud i to faser. Tag 5-6 gram. surdej og bland med en lille mængde mel og vand i andelen af ​​den fremtidige dej for at få ca. 50-60 gr. ung surdej. Dette gælder især hvis du bager med rug surdej.Dette ekstra trin kan virke som en unødvendig komplikation, men faktisk passer det perfekt ind i arbejdsplanen (blandet om morgenen eller eftermiddagen, og om aftenen, når du skal dej til dejen, er surdejen allerede klar) og giver mange fordele for brødet. For det første giver det dig mulighed for at gøre brødet mindre surt, og for det andet vil det reducere degenes modningstid. For eksempel til 200 gr. dej fra 100 gr. mel, 100 gr. vand og 15 gr. starteren er moden (jeg tællede ikke 15 gram starter, jeg afrundede den op), det tager cirka 14-15 timer ved stuetemperatur. Hvis denne dej er æltet i 40-60 gr. den unge surdej, der er indstillet dagen før, modner om 6-8 timer.

3) Mel. For fuldkornsbrød er surhed endnu mere relevant end for hvidt hvedebrød, især hvis det er et brød fremstillet af 100% fuldkornsmel. Dog kan fuldkornsbrød bagt i flere faser meget vel ikke være surt. For eksempel har denne ingen surhed hverken i smag eller i aroma. Dejen til dette brød fremstilles i fire trin: først opdateres surdejen tre gange, derefter æltes dejen på det. Hvis du kun bruger to trin, vil brødet stadig vise sig at være mærkbart surt.

Surdeigsbrød - så det ikke er surt Surdeigsbrød - så det ikke er surt

og her er fuldkornsdejen til dette brød, opdateret og moden for tredje gang. Det kan ses, at det er steget, men der er endnu ingen bobler på overfladen.

Surdeigsbrød - så det ikke er surt Surdeigsbrød - så det ikke er surt

Derfor bruger jeg forresten i dejen oftest hvidt mel (derfor er fotoet af dejen i artiklen hovedsageligt på hvidt mel) - det har ikke en sådan mængde næringsstoffer og syrer langsommere, følgelig med en sådan dej går der mindre syre i dejen. Og hvis du stadig gærer det ikke, før det er fuldt modent, men indtil det svulmer let, vil det smage temmelig sødt end surt.

4) Temperatur. Jo højere temperatur, jo bedre er mælkesyrebakterierne og værre gæren. En høj temperatur, tæt på 40 grader, hæmmer gæren og skaber ideelle betingelser for udvikling af mælkesyrebakterier, så dejen eller surdejen, der blev gæret i en sådan varme, lugter behageligt surt, har en sur smag, men vil ikke være i stand til at "hæve" løsne dejen. Forresten, det er derfor, alle yoghurt gæres ved 38-42 grader. Selvom gæringstemperaturen ikke er så høj (30-35 grader), kan dette provokere forekomsten af ​​overdreven surhed, fordi dette temperaturregime igen er mere befordrende for udviklingen af ​​mælkesyrebakterier og ikke gær. En meget bekvem, men ikke ideel temperatur til gær er i midten, når den endnu ikke er 35-30 grader, men allerede ikke 20. Praktisk, fordi dejen ved dette temperaturregime vil komme op relativt hurtigt - om et par timer og på samme tid, hvis ikke overeksponere, vil det ikke være mærkbart surt. Ufuldkommen - fordi mælkesyrefermentering i hastigheden stadig er ret aktiv, men på samme tid har den ikke tid til at "overhale" gæren, fordi gær også er god, og den vokser også hurtigt.

Hvis nogen har mulighed for at fermentere og lade dejen stå i relativ køling (18-20 grader), så er dette en stor succes. Dejen ved denne temperatur kommer temmelig langsomt op (ca. 4,5-5 timer), men på samme tid vil der ikke være nogen aktiv mælkesyrefermentering i den, og gæren vil "lege". Hvis du husker det, talte vi om, at mælkesyrebakterier mest af alt "elsker" en temmelig høj temperatur på 38-42 grader Celsius, og gær holder næsten op med at arbejde i sådan en varme. Dette er forresten en meget almindelig årsag til klager over, at "dejen kom op, men dejen ikke vil." Ofte gæres dejen bare ved stuetemperatur uden en ekstra varmekilde, og dejen gæres i en opvarmet brødmaskine (ofte op til 40 grader), i ovnen lige under lampen ved siden af ​​ovnen tændt eller på et batteri. Ofte styres gæringstemperaturen ikke, hvilket betyder, at den let kan være for høj til gæren. Chad Robertson fermenterer sin ikke-sure surdej ved 18-20 grader og bager derefter sit ideelle ikke-sure brød og bagværk på det.

I betragtning af at ikke alle har mulighed og betingelser for at fermentere surdejen og dejen nøjagtigt ved denne temperatur (for eksempel er det varmt for mig nu), er det stadig vigtigt omhyggeligt at nærme gæring af dejen og undgå overoxidering.

Korrektur dejen i køleskabet producerer ofte ikke-surt brød med en tyk hvedesmag og en smuk lacy krumme. Det antages, at eddikesyre akkumuleres i surdejen i kulden, men hvis brødet får lov til at stå i køleskabet, observeres den modsatte virkning - brødet er fuldstændig ikke-surt og meget parfumeret. Usic syre har tilsyneladende ikke tid til at akkumulere i tilstrækkelig mængde til at mærkes, samtidig hæmmes mælkesyrefermentering let af temperaturen (vi husker, at mælkesyrebakterier elsker varme), og gær kan med succes reproducere og formere sig. Korrektur i køleskabet tager længere tid end ved stuetemperatur, jeg vil angive de omtrentlige tal, fordi køleskabe, som ovne, er forskellige for alle og køler på forskellige måder, men det kan allerede være et udgangspunkt for nye forsøg og eksperimenter. Så dejen, der modnes i gennemsnit 25 grader i løbet af 2-2,5 timer, vil vokse i køleskabet ved 10 grader på cirka 8 timer (du kan sikkert lægge den natten over). Dejen efter køleskabet skal opvarmes til en temperatur så tæt på stuetemperatur som muligt, så den under bagning åbner sig så meget som muligt op, vokser og der dannes ingen hærdning.

Det er ret nemt at kontrollere, hvor passende temperaturregimet er ved hjælp af et nedsænkeligt elektronisk eller "analogt" termometer: hvis mel, vand og surdej blev brugt ved stuetemperatur, vil dejen have samme temperatur kort efter æltning. Under alle omstændigheder er det bedst at kontrollere dejenes temperatur ved at stikke et termometer ind i den.

Og der er også et sådant specielt foldesikringsskab til gæring af dejen, i det kan du indstille en bestemt temperatur, og den forbliver stabilt i hele gærings- eller korrekturperioden. Efter arbejde kan et sådant skab let foldes sammen for ikke at tage meget plads, et meget funktionelt stykke.

5) Gæringsgrad. I en fuldt modnet dej på randen af ​​at falde af, eller i en overmoden, allerede faldet dej, er der meget mere syre end i en ung dej, der endnu ikke har nået sit højdepunkt. Den unge er endnu ikke moden, men på samme tid har gæren allerede formet sig i den og mættet dejen med gas, og den synker ikke i vand (og dette er, som du ved, et af tegnene på en "brugbar" dej).

Surdeigsbrød - så det ikke er surt Surdeigsbrød - så det ikke er surt Surdeigsbrød - så det ikke er surt

Jeg talte om dette i starten, da jeg talte om Chad Robertson, og hvordan han gærer sine surdej / dej. Han venter ikke på, at de modner, men bruger dem, når de ikke engang er steget til deres højdepunkt, men allerede er lidt hævede. Du kan eksperimentere selv og se selv: umoden dej har en behagelig mælkesyre, kefir-yoghurt aroma og er praktisk talt ikke-sur i smagen, ret sød. Og dette brød viser sig at være ikke-surt og lugter godt af yoghurt og hvede.

Hvordan kan du bestemme udseende, hvornår du kan ælte dejen på dejen, og hvornår du ellers skal vente? Her skal man huske på, at dejen med forskellig fugt og konsistens ser anderledes ud og følgelig lidt anderledes "viser" tegn på parathedsgæring. Under alle omstændigheder bør det helt sikkert øges i volumen, men der bør ikke være mange bobler på overfladen. Aromaen skal være blød gæret mælk, behagelig, i vandet skal en sådan dej nødvendigvis forblive på overfladen og ikke synke.

Her for eksempel en tyk dej, der er steget godt og er på sit højdepunkt, men stadig er klar til at falde, dette kan bruges, det er ikke særlig surt.

Surdeigsbrød - så det ikke er surt Surdeigsbrød - så det ikke er surt

Men denne (gæret i køleskabet) har generelt en temmelig kedelig smag med en næppe mærkbar syrlighed. Den er ikke så tyk som den forrige, lidt mere fugtig.

Surdeigsbrød - så det ikke er surt Surdeigsbrød - så det ikke er surt

Sådan ser en tyk overmoden dej ud. Det kan ses, at der er en masse bobler på overfladen, den har lagt sig lidt, dens kuppel er ret flad end afrundet, og glutenet har allerede mistet sin elasticitet og er blevet sløv.

Sådan ser de flydende hældende dej ud, konsistensen af ​​dejen er omtrent som på pandekager.Den flydende dej øges ikke meget i volumen, men i udseende bliver den mærkbart luftig, som om den er kulsyreholdig på grund af de mange gasbobler indeni. Der er også mange bobler på overfladen.

Surdeigsbrød - så det ikke er surt

Her er en moden og let snoet i midten, men ikke faldet, blød, en dej, hvor en lige stor mængde mel og vand.

Surdeigsbrød - så det ikke er surt

Men dette er den mest "velsmagende" dej - den er stadig meget ung (i konsistens - også blød, den indeholder 30 gram vand og 30 gram mel), jeg har allerede nævnt det her. Det lugter som yoghurt og smager sødt, det vokser stadig og vokser til sit højdepunkt, men du kan allerede se en masse bobler inde. Det flyder på vand og løfter brød perfekt - testet!

Surdeigsbrød - så det ikke er surt Surdeigsbrød - så det ikke er surt Surdeigsbrød - så det ikke er surt

Og et par vigtige punkter... Mens graden af ​​beredskab ikke er forståelig og usædvanlig for dig, mens du ikke med øje kan afgøre, om den er flyttet fra sit sted eller ligger sådan, skal du lægge den til modning i en gennemsigtig beholder, hvor den ikke spredes langs bunden, men vokser op. En glasbeholder, klart bægerglas eller lignende fungerer godt. Og du kan også markere dens oprindelige lydstyrke og tid med en tuschpen, så det er lettere at bestemme, hvor meget og hvor hurtigt den er vokset.

Held og lykke!
Manna
Administratorhvilket vigtigt emne! Tak kære!!! Jeg vil helt sikkert bruge dit råd !!!
SnieZhinka
Et meget relevant emne for mig! Tak skal du have! Jeg bemærkede også, at brødet efter en dag eller to i køleskabet smager bedre, nu ved jeg hvorfor!

Og jeg var meget interesseret i "foldetætningsskabet", ellers var jeg udmattet med korrekturen ... hvor kan jeg læse mere detaljeret?
Administrator

For eksempel her 🔗

Og hvis det er nemmere, kan du finde oplysninger på vores hjemmeside om, hvordan du opretter en temperatur til at bevise dejen "Hvordan oprettes en temperatur på 30 grader derhjemme til at bevise dejen?" https://Mcooker-dan.tomathouse.com/index.php@option=com_smf&topic=149968.0
eleleele
Fortæl mig, hvad der er galt! Jeg fodrer dejen efter din opskrift, selvom jeg opbevarer den i køleskabet og fodrer den hver tredje til fjerde dag. Før bagning lægger jeg dejen i 2 trin ved en temperatur på 25 grader. Hun lod dejen stå ved stuetemperatur 25-26 grader og i køleskabet natten over. Der er kun en effekt - dejen hæver næsten ikke, og brødet er meget surt. Hvis det stadig er acceptabelt i rug, er det i hvede forfærdeligt (for min smag). Ja, dejen flyder i vandet. Hvad er der galt? Hvorfor hæver dejen sig selv, men hæver ikke dejen, og ved sådanne temperaturer bliver den sur?
Administrator
Citat: eleele

Fortæl mig, hvad der er galt! Jeg fodrer dejen efter din opskrift, selvom jeg opbevarer den i køleskabet og fodrer den hver tredje til fjerde dag. Før bagning lægger jeg dejen i 2 trin ved en temperatur på 25 grader. Hun lod dejen stå ved stuetemperatur 25-26 grader og i køleskabet natten over. Der er kun en effekt - dejen hæver næsten ikke, og brødet er meget surt. Hvis det stadig er acceptabelt i rug, er det i hvede forfærdeligt (for min smag). Ja, dejen flyder i vandet. Hvad er der galt? Hvorfor hæver dejen sig selv, men hæver ikke dejen, og ved sådanne temperaturer bliver den sur?

Hvilken opskrift vi taler om, giv et link.
Dejen smelter ikke i flere dage, er det måske en surdej?

Endnu engang meget forsigtigt læs dette emne fra starten - meget informativt!
eleleele
Selvfølgelig mente jeg surdej. Jeg følger alle anbefalingerne i denne tråd (læses allerede 50 gange fra start til slut), men som sagt, surdejlen bobler, hæver sig, men hæver ikke dejen og er sur. Surdejets gæringstemperatur er 25-26 grader, og dejen får lov til at stå i køleskabet natten over.
Administrator
Citat: eleele

Selvfølgelig mente jeg surdej. Jeg følger alle anbefalingerne i denne tråd (læses allerede 50 gange fra start til slut), men som sagt, surdejlen bobler, hæver sig, men hæver ikke dejen og er sur. Surdejets gæringstemperatur er 25-26 grader, og dejen får lov til at stå i køleskabet natten over.

Hvis det drejer sig om surdej - så gå til sektionen Forret forstå. Hvilken slags surdej, hvordan dyrker du, fodrer osv. ...
Sky
Tak, meget detaljeret og klart beskrevet! Vi vil forsøge!
Nikolasha
Der er en klar modsigelse i artiklen.Alle brødproducenter opretholder en varme på ca. 40 grader. Derfor dør gær ikke ved denne temperatur, men vokser hurtigt. Forfatteren foreslår at reducere temperaturen. Spørgsmålet er, hvorfor? Og en anden, hvordan endte gæren i surdej? Dette er fuldstændig uforståeligt.
Manna
Nikolay, til hævning af dejen er den optimale temperatur ikke 40 ° C, men 30 ° C. Startkulturer indeholder både mælkesyrebakterier og gær (gær er normalt mindre rigeligt end bakterier). Det er bakterier, der giver surdejen sin sure smag. Derfor foreslås det at sænke temperaturen for at reducere syntesen af ​​bakterier (som formere sig ved 40 ° C). Det er dog bakterier, der gør brød sundt og endnu mere egnet til ernæring.
Administrator
Citat: Nikolasha

Der er en klar modsigelse i artiklen.

Hvis du tager for at læse en lærebog om bagning og bagteknologi, er den optimale temperatur til at bevise dejen overalt nævnt 26-28 * C og den samme temperatur skal være i x / komfur når du beviser dejen. Hvis dette ikke er i ovnen, øger producenten bevidst temperaturen på korrekturerne, så dejen hæver hurtigere, og dermed forkortes brødbagningsprogrammet. Dette vil påvirke kvaliteten af ​​det færdige brød negativt, dejen er ikke fuldstændigt hærdet, ikke moden.

I denne tråd Hvordan kontrolleres det, om dejen er klar til bagning? Færdig dejtemperatur se hvordan temperaturen påvirker dejen, og hvad der kan komme af den
Albina
Tatyana, hvad de mest værdifulde oplysninger, tak. Jeg vil mestre.
Nikolasha
Citat: Admin
hvordan temperaturen påvirker dejen, og hvad der kan komme af den
Tak for de yderligere oplysninger.
SonyaIvanova
Administratorundskyld, vil du hjælpe mig? Jeg dyrkede surdej, bagte to brød på den på én gang og satte resterne i køleskabet. Jeg vil virkelig bage brød efter dine fermenterings- og korrekturanbefalinger. Men jeg kan ikke formulere en "tidsplan" for mig selv: Jeg rejser til arbejde kl. 8.30 og ankommer kl. 20.30. Kan du fortælle mig, hvordan jeg planlægger cyklen "surdej-surdej-dej-bagning" i en sådan tilstand, at der ikke er surt brød?
(Jeg har evig hvede og evige rugsyr, jeg bager i Panasonic SD 2502). Tak på forhånd.
Administrator

Dette spørgsmål stilles bedst i emnet Startkulturer - i spørgsmål og svar der bor forretterne konstant og vil helt sikkert hjælpe
Nikolasha
Tak Admin for svaret vedrørende testens temperatur. Men der er endnu et spørgsmål. Min Polaris multicooker-brødproducent bager ikke brød i standardtilstand. Fugt inde. Den maksimalt mulige bagetemperatur i dette apparat er 160 grader. Og hvilken temperatur skal der være, og hvor lang tid tager det at bage?
Administrator

Enten forlæng brødets bagetid, eller overfør den til ovnen.

Normal og optimal T * til bagning af brød er 180-190 * C, og alle brødproducenter har netop dette temperaturområde.

Du skal kontrollere brødet med en strikkepind, men dette giver ikke et højkvalitetsresultat. Bedre at bruge en brødprobe Termometre, ovnstemperaturprober
Kit
Hej!

Jeg bager fuldkornsbrød i hvede surdej, jeg får en eftersmag med syrlighed, er det ikke normalt?))) Af en eller anden grund tænkte jeg, at det skulle være sådan, ellers smager det som grød))
SvetaI
Kit, normal eller unormal - dette er den forkerte formulering af spørgsmålet. Det er et spørgsmål om smag her. Hvis du kan lide hvedebrød med surhed, så har du held og lykke, du kan bage det med surdej og ikke svede om det.
For mig personligt er surheden i hvedebrød uacceptabel. Jeg spiste deres berømte Pine de Compage i Lyon i Frankrig, det viste sig at være surt, jeg kunne slet ikke lide det.
Men på den anden side kan jeg lide smagen af ​​godt gæret, absolut ikke-surt brød, som ikke har noget at gøre med smagen af ​​grød.
Derfor besluttede jeg for mig selv, at når jeg bager hvedebrød, bruger jeg ikke surdej (da det er virkelig svært at slippe af med den sure smag), men jeg bruger lange dej, der beriger brødet med mine yndlingsaromaer uden at syrne det.
Den samme Pine de Compage bagt på en lang kold dej efter en opskrift fra forummet - meget velsmagende og slet ikke sur!
Kit
hvor interessant, og hvad laver du dej af?)
SvetaI
Kit, dej er forskellige, men generelt er de mel, vand (eller surmælk eller øl eller kartoffel bouillon osv.) og gær (eller surdej).


Tilføjet torsdag 19. januar 2017 17:56

Dejen kan sættes på et varmt sted i 2-3 timer eller ved stuetemperatur i op til 24 timer eller i køleskab i op til 3 dage eller mere. I løbet af denne tid modnes gærdejen og bliver stærkere, hæver perfekt brød, men giver ikke surhed.


Tilføjet torsdag den 19. januar 2017, 18:00

Jeg beskæftiger mig kun med surdej, når jeg bager rugbrød, jeg holder det varmt i tre timer, men syre er velkomment i rugbrød.
Kit
forstået, men hvis jeg forstod det rigtigt, så kan du også bruge surdejen i lang tid og derefter lade dejen stå i køleskabet, så vil der heller ikke være surhed, men hvad er meningen med at lave brød uden syrlighed, for disse er laktobakterier, og de er gode til tarmene , og gæringen af ​​disse klidbakterier vil være meget bedre, jeg vil gerne prøve smagen af ​​dit brød for at forstå, hvad du taler om
SvetaI
Citat: Kit
Brug også surdejen i lang tid, og lad dejen stå i køleskabet, så er der heller ingen syrlighed
Det er ikke sandt. Hvis du lægger en lang surdej i køleskabet, er surheden et must. Kulden undertrykker gæren noget, og mælkesyrebakterierne føles ganske behagelige. Personligt laver jeg en lang brygning kun med gær for at nærme sig smagen af ​​surdejsbrød, men ikke akkumulere meget syre


Tilføjet torsdag 19. januar 2017 19:14

Citat: Kit
hvad er meningen med at lave brød uden syrlighed
Så smagere IMHO
Kit
Men når alt kommer til alt siger teksten tværtimod, at med en stigning i temperaturen udvikler lactobaciller> 30, og ved lave temperaturer <20 - gær vokser, inklusive i køleskabet, fortæl mig hvordan du laver dej, jeg forstår ikke
SvetaI
Citat: Kit
fordi disse er lactobaciller, og de er gode for tarmene
Der kan ikke være nogen levende lactobaciller i brød, de dør alle under bagning. Og syre er ikke så nyttigt, især for mennesker med høj surhedsgrad i maven.
Gibus
Selv yoghurtens lactobaciller når ikke tarmene - de dør i det sure miljø i maven. Hvad kan vi sige om brød, der bages til en indre temperatur på 96-97C ...

Jeg kunne heller ikke få min mand til at blive forelsket i hvidt brød med surhed. Det er selvfølgelig muligt at minimere det, men det tager tid. Efter et års dans med tamburiner ved gentagen blødgøring af surdejen inden bagning skiftede jeg til gærdej.
Kit
om høj syre - du har ret, om det faktum at de dør, noget tænkte ikke engang på det, i teorien er det ...
det ser ud til, at du bliver nødt til at tænke på et fald i surhedsgraden i brød ... medmindre nye lactobaciller begynder at udvikle sig i menneskekroppen fra surt brød, når alt kommer til alt, lad dem dø under bagning, men trods alt er de ikke i selve melet, men med vand vises de i kroppen der er også vand, og sammen med brød begynder brød at gære og danne dem, brød har måske en hukommelse, fordi der er vand i dets sammensætning
SvetaI
Citat: Kit
fortæl mig hvordan du laver dejen, det forstår jeg ikke
Jeg tager vand, mel og gær. Alle blandes og efterlades i en time ved stuetemperatur. Gæren begynder at vokse og formere sig. Så satte jeg det i køleskabet. Multiplikationen af ​​gær og alle andre der er der fortsætter, men sænkes. Der er meget få mælkesyreprodukter, de har ikke tid til at akkumulere meget syre. Der er meget gær, de har tid til at gærde og løsne dejen. Efter 12, 24 timer tager jeg dejen ud, giver den en time til at varme op og ælter dejen.
Kit
Citat: Gibus
Selv yoghurtens lactobaciller når ikke tarmene - de dør i det sure miljø i maven.
klid - omgå det sure miljø i maven og gå ind i tarmene, hvor de udvikler lactobaciller, har jeg forkert?


Tilføjet torsdag 19. januar 2017 19:31

Citat: SvetaI
Jeg tager vand, mel og gær.
hvilken gær tager du?
Nikusya
Da jeg bager surdegsbrød til druer, er der slet ingen problemer. Denne surdej giver aldrig surhed til brød. Ja, på rugbrød skal du modstå dejen lidt længere, men jeg kan heller ikke lide stærk syrlighed i rug.
SvetaI
Citat: Kit
klid - omgå det sure miljø i maven og gå ind i tarmene, hvor de udvikler lactobaciller, har jeg forkert?
Du har fuldstændig ret! Når du spiser dit surkornsbrød af hele korn, vedligeholder du din tarmmikroflora. Men ikke ved at flytte nye lejere, men ved at fodre de gamle.


Tilføjet torsdag 19. januar 2017 20:06

Citat: Nikusya
Da jeg bager surdegsbrød til druer, er der slet ingen problemer. Denne surdej giver aldrig surhed til brødet.
Nikusya, Jeg læste om din vidunderlige surdej! Kan du venligst indsætte et link her til Kit, det er svært for mig fra telefonen.


Tilføjet torsdag 19. januar 2017 20:08

Citat: Kit
hvilken gær tager du?
Dry Saf-moment
SvetaI
Du ser ud til at have læst alle horrorhistorier
Jeg siger dig, som en person med biologisk uddannelse - ingen gær og endda deres sporer kan overleve ved temperaturer over 70 grader. Og temperaturen på det færdige brøds krumme under bagning er 94 - 98 grader. Så alt er sterilt der, bare rolig.


Tilføjet torsdag 19. januar 2017 21:55

Forresten overrasker det mig altid, når folk er bange for kommerciel gær - ren, aktiv, opdrættet og dyrket specielt til bagning og ikke er bange for at føre en surdej, hvor du ikke ved, hvad der kan vokse. Det er klart, at alt, hvad der vokser, dør under bagning, men det er stadig ulogisk ...
Administrator

Fyre - her diskuterer vi ikke nytte og skade ved gær!

Til dette er der et andet emne - om farerne ved gær, skal du gå der
SvetaI
Administrator, undskyld mig
Når alt kommer til alt, bringer han altid syrende emner ind i denne evige strid

Alle opskrifter

© Mcooker: Bedste opskrifter.

kort over webstedet

Vi råder dig til at læse:

Udvælgelse og drift af brødproducenter