Forresten, desem i Holland og i det nordlige Belgien, Flandern, kalder de surdej generelt og surdej baseret på surdej:
desembrood (surdejsbrød),
natuurdesem (naturlig surdej, dvs. ikke med gær, men fra en plettet gæret dej),
zuurdesem (sur surdej, dvs. ikke en gærdej, men en surdej)
Takket være krigernes indsats for den korrekte, så naturlige ernæring som muligt - japansk makrobiotisk og new age-vegetar i anden halvdel af det 20. århundrede senere - den moderne bevægelse for uskadet fuldfoder og fuldkorn i brød - begyndte ordet desem at betegne fermenter på fuld hvede til bagning fra almindeligt hvedemel eller mel eller spredt hvedekorn.
Det særegne ved de designs, der er populære i dag i Vesten, er, at de er ekstremt kølige og indpakket i tætte stofposer, strammet med en snor, så surdejen ikke kan vokse i volumen som italiensk starter bigi.
Desem er kendetegnet ved aromaen af cider og calvados, æble, let cognac-alkoholisk, til polbyanny desem - cremet-æble-vanilje. Det er svært at beskrive, duften af grønt æbleskal og cremet ostemasse, den unikke duft af hævende gær i desemet - aromaen 2,3 methylbulylacetat ... Det genkendes straks, fordi det giver det øjeblik, hvor desem er klar.
Vævsposens oppustethed og tæthed bruges til at bedømme desemaktiviteten i den. Hvis posen er stram og stædig, er desem moden og aktiv og kan bruges. Og hvis den er slapp, spiste desem al mad, roede sig og faldt i søvn, hvilket betyder, at den skal aktiveres, før den bruges til at fermentere dej eller brøddej.
Desems er kolde løg, de fjernes fra en blanding af korn eller korn med vand ved lave temperaturer ved 10-18C. De fermenteres (fodres og får lov til at modnes, klar til bagning med dem) ved 16-21 ° C. Og de opbevares ved 4C (3-7 dage, så skal de fodres igen, opdateres ved 16-21C) .. Og de inkluderer surdej på enhver form for hvede - almindeligt bageri, spelt, camute og så videre. Hvede og speltdesems er de mest populære i Europa.
I desem udgør hævningsgær 2% af den samlede mikroflora. Der er 15 millioner gærceller og 750 millioner celler mælkesyrebakterier pr. Gram desem-startkultur. Desem-undersøgelser har vist, at de indeholder 44 forskellige gærstammer. De tilhører alle typen bagegær (S. cerevisciae)
Flere faktorer påvirker reproduktion og aktivitet af bakterier og gær i desem, de kan grupperes i eksterne og interne faktorer.
• Eksterne faktorer.
- Temperatur på surdej og dej.
- Oxygenindhold i surdej og dej (æltning, æltning).
- Forholdet mellem mælkesyre og eddikesyre i surdejen og dejen (= gæringstemperatur og dejfugtighed)
• Interne faktorer.
- Næringsstoffer (= melkvalitet, tilsætningsstoffer til bagning i opskriften)
- рH
- Dejens bufferkapacitet (= askeindhold i mel)
- Fugtindhold i starteren
- Salt
Ultrarent eller den nemmeste form for begyndere - desem i en flaske eller i en taske - kan købes i både Europa og Amerika.
En smule historie.Gevert var en belgisk mester i bagning af det sværeste brød til bagere - hvedebrød lavet af friskmalt hvedemel. Efter krigen vendte han tilbage fra Frankrig, hvor hans familie var blevet evakueret, og i hans bageri i Gent opfandt han en metode til bagning af et sindssygt lækkert sort hvedebrød. Til sådant brød opfandt han en fransk surdej, men ikke af hvidt mel, men af hvedekorn. Han kaldte sin surdej "surdej", som på hans sprog lød som "desem". Surdejbrød - Desembrood
30 år senere afslørede han hemmeligheden bag sit brød for amerikanske bagere, og de ramte igen forfatteren Laurel Robertson med en Desembrot. Robertsons bog "Lauren's Kitchen Bread", hvor hun beskrev desem og vidunderlige kager med det, ophidsede den bagende amerikanske offentlighed. Siden da har hype om desem ikke aftaget i 30 år.
I 1984 afholdt den hollandske bagersammenslutning et surdej bagværksted og en bagerkonkurrence om evnen til at bage surdejsbrød. Omar Gevert var æresdommer der og forberedte en trykt instruktion til deltagerne i seminaret, hvor han beskrev sin desem og hans desembrot.
I sommeren 1987 offentliggjorde den engelske forfatter Tom Jane, der selv skrev "den bedste, mest nøjagtige og mest forståelige" bog om hjemmelavet brødbagning, Gewarts instruktioner i sin tre-retters gastronomitidsskrift. der i det væsentlige latterliggjorde Gewarts opskrift, sagde at sådanne opskrifter ikke skulle tages alvorligt, skønt han ikke selv havde prøvet metoden, at det var brødpoesi, ikke videnskab.
I dag, 70 år efter den betydningsfulde tid, hvor Gevert fuldstændigt perfektionerede teknologien for desembrote og begyndte at bage sit sensationelle brød, bliver det klart, at hans opskrift er selve perfektion fra et videnskabeligt synspunkt, og at han på en måde genopfandt hjulet. Det er let for os at tale om dette, med vores internetadgang, videnskaben, der allerede ved alt om bakterier, en forståelse af mælkesyrefermentering og et fuldt arsenal af en professionel bager i et almindeligt bykøkken: fra en mølle til kraftige æltemaskiner, køleskabe med kontrollerede temperaturer i forskellige zoner og ægte ildsteder.
Men i disse år vækkede surdejens kvalitet efter Hevert-metoden og brødet med den ønsket om at gøre korsets tegn, hæve hans ansigt til himlen og takke Gud for et sådant mirakel. Brød på desem fremkaldte en ærbødig holdning til sig selv. Dette er omtrent hvordan gamle mennesker opfattede en bolt fra det blå for gudernes stemme. Og selvom vi ryster og beundrer elementerne, forstår vi, at dette er elektriske afladninger i atmosfæren, og at ingen er vrede på os deroppe. Gud elsker os alle, men vi skal passe på og installere en lynstang og ikke gå med en paraply i tordenvejr.
Videnskabelig underbyggelse af metoden til fjernelse og vedligeholdelse af startkulturen fra gennemblødte korn ved 15 ° C.Hvad opfandt Gevert (gen), da han begyndte at forberede den franske surdej af let spirede hvedekorn på en kold anaerob måde? Han fandt en metode til gæring uden forfald og ødelæggelse, som er blevet brugt siden oldtiden i branchen for gæring og vandladning af frugt.
Hvis du nogensinde har lavet syltede eller syltede æbler eller kål med rødder derhjemme, vil du straks genkende metoden som kendt for dig i lang tid. Ved vandladning og gæring er temperaturen omkring 15 ° C i begyndelsen af gæringen vigtig, en vis mængde sukker i frugterne eller i hældningen, og salt og malt er mulig - et substrat for mælkesyrebakterier.Mælkesyre udskilles af bakterier, der kom ind i tønden med urin fra overfladen af frugten eller (i branchen) fra et reagensglas, bliver et konserveringsmiddel under vandladning og gæring. Mælkesyrefermentering er anaerob, frugterne er dækket af fyldning. Gær alkoholisk gæring fortsætter også, gennemblødte æbler er let gasformede, let krydret, velsmagende.
I de første 5 dage finder fermenteringen sted et køligt sted ved 12-15 ° C, hvorefter vandladningen afkøles til 4 ° C og derunder for ikke at oversyre.
Omer Gevert gentager nøjagtigt æbleblødgøringsprocessen i sin opskrift på hvede starter. Så meget, at dens surdej lugter som syltede æbler, og på den femte dag smager den ikke at skelne fra syltede æbler. Fantastiske! Så ved oversættelse til russisk kunne man kalde hans metode gæring af gennemblødt hvede!
1) 12-15C, især i de første fem fermenteringsdage, er den temperatur, hvor mælkesyrebakterier kun virker lidt langsommere end f.eks. Ved 25 ° C, men clostridiumsmørsyrebakterier (de giver surdejen lugten af harsk svinefedt eller gammel olie, opkast) og ligeledes vil eddikesyrebakterier og skadelige putrefaktive bakterier ikke udvikle sig. Det er vigtigt ikke at tillade temperaturer over 18 ° C og under 10 ° C. 50-65 grader Fahrenheit. Du vil se denne figur i opskriften på desem i oversatte tekster til amerikanere. ...
2) Til gæring har du brug for nok sukker, mindst 5%, fordi mikrober producerer mælkesyre fra sukker. I desem opnås dette ved iblødsætning og maltning af kornet. (Calvel tilføjer 0,5% malt til melet) Det hævede korn begynder at spire og bliver til malt. Enzymer frigør aktivt kornstivelse i sukker. For at spire ikke spiser alt sukker, knuses kornet efter spiringens start, og enzymerne producerer rigeligt med sukker til kun startmikrobernes behov.
.
3) Tilsætning af salt til vandladninger, gæringer og surdej forhindrer noget i udviklingen af Clostridia, de ildelugtende smørsyrebakterier, hvorfra suren også smager bitter og som fuldstændigt undertrykker gæren. Omer Gevert bemærkede denne effekt af salt og saltede surdej og surdej i en mængde på 1% af vægten af surdej (det vil sige frisk dej blandet med surdejen). Calvel i sin surdejsopskrift tilføjer 0,3-0,5% salt til melet.
4) Fermentering er anaerob uden luftadgang. Startkulturerne i de første 2-3 dage (og gæret og gennemblødt) bør ikke blandes. Desem er begravet de første par dage i mel, og der er det forseglet i en hård lufttæt skorpe.
Mælkesyrebakterier fungerer godt under forhold uden tilstrømning af frisk ilt, men de fleste skadelige mikroorganismer er strenge aerober og udvikler sig ikke i fravær af luft.
Eddikesyrebakterier kan ikke udvikle sig i fravær af luft. Begravelse af en kolobok og indpakning af desem gennemblødt i mel i tørre bleer hjælper med at undgå den skarpe eddikesyre i surdejen, hvilket er ubehageligt i hvedebrød. På den anden side producerer gode mælkesyrebakterier i et surt miljø uden ilt generelt mælkesyre med mild smag. Alle tre af de vigtigste startbakterier trives og producerer aromaer og mælkesyre ved 15 ° C i fravær af luft - L. san-francisco, L. plantarum, L. brevis.
Omrøring eller surdejens overflade er åben for luften er en garanti for udviklingen af eddikesyre og smørsyrebakterier såvel som skimmel.
På dag 2-3 undertrykker mælkesyrebakterier resten af mikrofloraen fuldstændigt, og mælkesyregæringen stiger kraftigt. Så snart pH når 4,4-4,5, blokeres eddikesyre og mælkesyrebakterier fuldstændigt i den forseglede kolobok. I løbet af denne tid kan du føde Desem for første gang.
1-klasset brød på desem (NataliARH)
Hvedebrød med "levende" mel på desem (NataliARH)
Havrebrød på desem. (NataliARH)
Hvede-rugbrød på desem. (NataliARH)