Piger, læs på din fritid, ganske interessant information, historien om slow cookers og vores Parenki.
Langsom komfur (også "langsom komfur", "lang komfur", "samovar", "kok") - tykvægget keramisk gryde installeret i en kasse med programmerbar elektrisk opvarmning, der er designet til at simre fade ved relativt lav temperatur. Som en russisk komfur udføres opvarmning ikke kun fra bunden, men også fra siderne af panden.
Ifølge L. Nargas beskrivelse kommer ideen om en langsom komfur fra gryden til madlavning af bønner, der er kendt siden oldtiden.
I New England blev bønner efterladt i ovnen natten over siden det 18. århundrede; Langsom kogning af bønnerne tillod dem at absorbere smagen af tilsætningsstoffer (såsom bacon eller melasse), og den resulterende skål har overlevet den dag i dag som Boston-bønner.
De nøjagtige omstændigheder ved den første elektriske opvarmning af gryden er ukendte. I 1936 patenterede Chicago-opfinderen Irving Naxon en af varianterne og forsøgte at producere den under navnet engelsk. Naxon Beanery Komfur til alle formål. Forsøget mislykkedes, men det engelske selskab.Naxon Utilities Corporation blev købt af Rivel, som i 1971 skabte den langsomme komfur, der hurtigt blev populær under det engelske mærke. Crock-Pot. I 1974 blev der introduceret et moderne design med et separat keramisk reservoir, hvilket gør det lettere at rengøre armaturet.
I 1980'erne, i Sovjetunionen, blev Parenka langsom komfur produceret af Sverdlovsk maskine-bygning anlæg opkaldt efter MI Kalinin, brugsanvisningen blev skrevet af Pokhlebkin og bruges stadig som en guide til langsom komfur.
Den berømte kulinariske ekspert V.V. Pokhlebkin sporer langsomkomfurets oprindelse til en gryde i en russisk ovn.
Folk led af det urolige liv, stresset på arbejdspladsen og manglende evne til at etablere regelmæssig og billig mad til tiden uden at ty til ret almindelig og smagløs mad. Disse problemer blev nemlig ikke løst ved at fremskynde tilberedningen af mad eller opvarmning af vand til te og kaffe, som folk med begrænset kendskab til livet og metafysisk tænkning troede, men ved at få mad på et givet tidspunkt, f.eks. Når de kom hjem fra arbejde, færdige, uden behov gør noget selv for dette, i det mindste på kortest mulig tid. Når alt kommer til alt kan en træt person i princippet ikke, og som man troede i århundreder, ikke tilberede mad, fordi han altid laver fejl. Herfra, netop fra denne livspraksis, opstod gæstfrihedsinstitutionen og slet ikke ud fra motiverne af moralsk natur, venlighed og lignende "affald".
Kun en speciel tjener kunne forberede et færdigt varmt måltid, når en arbejdstager kom fra arbejde i velhavende familier, og hos de fattige var et familiemedlem befriet for alle andre pligter - en kone, søster, datter, der altid ville være hjemme og udelukkende var optaget af husarbejde. Som vi ved, var der i 1960'erne og 1980'erne næsten ingen sådanne "frigjorte" familiemedlemmer tilbage i det sovjetiske samfund med undtagelse af gamle pensionister, som ofte ofte havde brug for hjælp.
Således var det problemet med at tilberede mad til arbejdere, da de kom hjem fra arbejde, der var det største problem i hverdagen i det sovjetiske samfund. Livet faldt sammen synkroniseret med familiens sammenbrud og dets ældgamle funktioner til at skabe og bevare familiens ildsted.
Massive "frokostpauser" på institutioner blev palliativer, der "afhjælpede" denne situation, da medarbejdere, der delte sig i små grupper, forberedte mad til sig selv på elektriske ovne eller opvarmede den mad, der blev bragt og kogt vand til te og kaffe.
Den samme opgave - at bruge statstid til personlige kulinariske formål - begyndte at betjene forskellige "fester" i tjenesten, både på kontoret og som oftest i uofficielle aftentimer i forbindelse med jubilæer eller fødselsdage for medarbejdere og til andre "tilfældige "Grunde.
På trods af de strengeste forbud mod brug af kontorlokaler til beruselse og andre "kulinariske" begivenheder, blev disse recepter, der kom ovenfra, efter en måneds eller to af deres formelle henrettelse enstemmigt overtrådt af alle, og alt vendte tilbage "til første række" med den eneste forskel, at ekstern anstændighed , "Hemmeligheden" ved disse officielle "fester" blev observeret mindre og mindre, og "fester" blev afholdt i 90'erne ikke kun åbent, men også med et strejf af en vis frækhed, med eftertrykkelig demonstration.
Det skal siges, at "servicefesterne" gav et alvorligt slag mod de stadig eksisterende elementære begreber på hjemmebordet, mod de rimelige og professionelle kanoner og regler for madlavning. De til sidst fravænnede folk fra korrekt, sund mad af god kvalitet fra evnen og ønsket om at spise rigtigt.
Faktum er, at madvaresortimentet af sådanne fester altid har været baseret på færdigt købt materiale, det vil sige på halvfabrikata: dåse mad, pølser, marinader og i konfekturedelen - på de mest almindelige og dårlige produkter fra offentlige cateringbagerier - boller, shortbread cookies, kiksruller, det vil sige på alle slags dej indeholdende en høj procentdel af æg og sukker og kogt ikke med gær, men med sodavand eller ammoniak.
Hvad angår den egentlige kulinariske tilberedning, var de begrænset til "salater" i deres mest vulgære sovjetiske version, det vil sige ved at bruge ærter og mayonnaise på dåse, som af en eller anden grund i modstrid med alle regler for smag og god smag blev kombineret med frisk kål, roer (kogt, og undertiden rå, revet), hvilket er en utænkelig udfordring for alle kanonerne i de nationale køkkener fra verdens folk, såvel som en demonstrativ benægtelse af begreberne fødevarekompatibilitet og smagsharmon accepteret i det civiliserede samfund. Men den sovjetiske person viste sig at være vant, eller rettere tæmmet, til disse direkte unaturlige smagskombinationer, som tilsyneladende blev maskeret og endda "badet" på grund af den rigelige brug af alkoholholdige drikkevarer, også uden at overholde nogen regler for deres harmoni med retter.
Således var problemet med at rette op på manglerne og forvridningerne i det sovjetiske liv generelt og husholdningsfødevarer i særdeleshed utrolig kompliceret af sammenflettningen af de "vildheder", som de borgerlige masser i det sovjetiske samfund tilpassede sig, når de selv frivilligt valgte den nemme måde at "overvinde" livets vanskeligheder og orientere sig selv på. på "koldtbordet", det vil sige en dåse-sandwich, der ikke kræver nogen kulinariske færdigheder eller arbejdskraftinput, men i dette "kolde bord" foretrak de sin mest modbydelige, mest vulgære og usunde sort - en vilkårlig blanding af alt, hvad der "fik det", skyllet ned den samme tilfældige blanding af alkoholiske og kunstige drikkevarer: vodka, tilsat vin, øl, fanta, coca-cola, pepsi-cola og andre farvestrålende væsker og kunstige essenser. At lære sådanne mennesker at spise ordentligt var ikke en let og utaknemmelig opgave, for hvilken der i sandhed ikke var noget at tackle. For resultatet kunne kun være nul.
Ikke desto mindre stillede de bedste repræsentanter for teknik og arbejderklassen i midten af 1980'erne sig til en sådan opgave og definerede korrekt dens strategiske og taktiske linje. Det var nødvendigt ikke at starte med oplysning og overtalelse af de borgerlige hoveder overskygget af uvidenhed og alkohol, men med oprettelsen af en fundamentalt ny type ildsted, som ville hjælpe med at organisere livet på en ny måde.
I Sovjetunionens største maskinebygningsanlæg opkaldt efter MI Kalinin i Sverdlovsk, ingeniører, designere i venlig kontakt med mig, der fungerede som kulinarisk ekspert og konsulent i udviklingen af en ny type ildsted, besluttede at skabe en stille komfur - en ildsted, hvorfra selve navnet, hvor principperne for dets drift allerede var klare - antipoden for en skadelig trykkoger ... Den stille komfur skulle koge langsomt, men ... så skålen kom ud til tiden, det vil sige på et meget specifikt, forudbestemt tidspunkt. Så selv en helt ensom person kunne om morgenen, sige kl. 9-10, tænde langsomt komfur med suppe og sætte den klar til 15:00. Da han kom hjem 5-10 minutter før dette tidspunkt, fandt personen middagen klar, alt der var tilbage var at hælde den i tallerkener.
Hvis personen var forsinket, brændte eller kogte skålen ikke, langsom komfur blev automatisk slukket, så snart tilberedningsperioden gik. I den langsomme komfur var det muligt at tilberede ikke kun suppe, men også andenretter fra enhver form for madråvarer. Tilberedningstiden kunne forlænges med 8-10 timer. Med andre ord var det muligt om morgenen på forhånd at indstille en middag til dig selv kl. 20.00 og få den frisk, ikke for kogt, ikke for kogt, ikke overdreven nøjagtigt på det tidspunkt.
Dette var virkelig en revolution i kulinarisk produktion og i hverdagen. I modsætning til andre typer elektriske ildsteder var den stille komfur en stor lettelse fra et rent kulinarisk synspunkt, da den anvendte madlavningsteknologi var den mest professionelt korrekte fra et kulinarisk synspunkt og også var kulinarisk værdifuld, da retterne i den nye ild viste sig at være velsmagende med fuldstændig bevarelse af de indlejrede produkters naturlige smag og aroma.Endelig var den store fordel ved langsom komfur, at det gjorde det muligt at tilberede retter af ethvert nationalt køkken, ikke kun begrænser kokkens kreativitet, men også ekstremt udvidede mulighederne for kulinariske fantasier.
Jeg kan ærligt sige, at det kun var ved hjælp af den langsomme komfur, at jeg mestrede og forstod dybden af de kulinariske ideer i det kinesiske køkken, hvis retter jeg ikke kunne gengive fuldt ud på en gaskomfur, endsige alle andre.
I mellemtiden var principperne for langsom komfur, som alle geniale kreationer, ekstremt enkle