I vores åbne rum er en lækker italiensk skål "Pasta alla Carbonara" ret populær, hvis opskrifter også findes på vores brødmaskine. Men i Italien selv, hvad angår alder og popularitet, ligger denne pasta foran anden pasta, den mest populære italienske skål i verden efter napolitansk pizza. Dette er ikke kosher, vegetar eller kost. Historisk set er dette maden fra Monti della Laga (Abruzzian Apennines) hyrder, der kørte flokke af får over bjergene, og til dette arbejde havde de brug for en simpel men højt kalorieindhold mad fra lokale produkter.
Dette er det mest mystiske af alle eksisterende pastaindstillinger, der stadig forårsager en masse kontroverser og har flere "filosofiske strømme" - "Amatriciana pasta" (Pasta all'Amatriciana).
Faktisk er både Amatrichana-sauce og Carbonara-sauce næsten tvillingebrødre, klækket i den samme rede, men på et eller andet tidspunkt gik hver sin vej - den ene mod tomatsiden i slutningen af det 18. århundrede, den anden mod ægsiden, omtrent i det 19.-20. århundreder:
I begyndelsen for mange århundreder siden opfandt hyrderne i Lazio-regionen fra lokale praktiske produkter, som du kan tage med på vejen, skålen "Cacio e pepe" (kacho є pepe), som bogstaveligt betyder "ost og peber" ... I byen Grisciano, som ligger ved siden af byen Amatrice, blev denne opskrift forbedret ved at tilføje den stegte tørhærdede kind guanciale (Guanciale, i dialekt af Rom er det "barbozzo", barbozzo i romanesco), der lavede en anden skål - gritsa eller grisha (gricia). Og efter Columbus fascinerende rejse til Amerika kom tomater til Italien fra Mexico og Peru, og indbyggerne i byen Amatrice i anden halvdel af det 18. århundrede begyndte at fremstille Grisha med disse tomater, hvorfor Amatriciana blev født eller simpelthen Matriciana i den romerske dialekt (matriciana i romanesco ).
Den første beskrivelse af Amatricana blev lavet af Francesco Leonardi, en indfødt romersk kok, der tjente på Quirinale (pavelig opholdssted fra 1605 til 1870), i syv bind bind af encyklopædi for kulinarisk kunst L'Apicio Moderno, skrevet af ham i 1790.
Og i XIX-XX århundreder (det vides det ikke med sikkerhed) blev æg tilsat til Grisha, hvilket opnåede Carbonara-pastaen.
Og hvis der ikke er spørgsmål med ost og guanciale, slutter sikkerheden med resten af ingredienserne i denne Amatricana-sauce der. Hvem ville have troet, at en sådan enkel, elementær opskrift i Italien stadig rejser en reel storm!
Den første filosofiske tendens hævder, at tomater ikke anvendes i Amatricana-sauce og skal være "hvide" (med guanciale og løg).Den anden filosofiske tendens hævder, at der er et sted for tomater i Amatricano sauce, men der er ikke plads til hvidløg eller løg. Atter andre kæmper for tilstedeværelsen af peber og løg og fraværet af hvidløg. Der er utallige videoer på YouTube, hvor både amatør- og italienske kokke demonstrerer deres "rigtige" og originale opskrifter til fremstilling af pasta baseret på denne Amatricana- eller Matricana-sauce. Og det mest interessante der er italienernes kommentarer til disse videoer, hvor en ensartet srach ofte udfolder sig om ægtheden, rigtigheden eller lækkerheden af en bestemt opskrift. Og nogle italienske personligheder forsøger stædigt at bevise, at byen Amatrice ikke har noget at gøre med den "romerske" sauce af Matricana, og denne skål har en rent romersk oprindelse. Generelt har de det sjovt der med denne sauce og skål ...
Og trætte af argumenter fra professionelle kokke, historikere og Amatrice kommune fortsætter husmødre vedvarende med at tilberede Amatrichana med guanchiale, løg, hvidløg, peberfrugter, tomater år efter år - og de er så lækre! Faktisk smager den originale opskrift ofte bedre end den hærdede primitive ...
Men myndighederne i byen Amatrice sover ikke og er opmærksomme på, hvordan den korrekte opskrift på sauce All'Amatriciana, beskyttet af oprindelsesmærket De.Co (Denominazione Comunale), respekteres. Under 'C'e per te per te'-programmet sagde den berømte kok Carlo Cracco, der tjente som æresgæst, at for at en af de mest berømte italienske retter i verden, Amatriciana, skulle få fuld succes, er det også nødvendigt at bruge' pocheret hvidløg ". "Blasfemien" undgik ikke det opmærksomme øje fra den kommunale administration af Amatrice-kommunen, som hurtigt twitrede en note for at rette Krakkos krav og offensivt ændre kokkens efternavn til "Gracco".
Amatrice kommune har med støtte fra Lazio-regionen i mere end 10 år forsøgt at få All'Amatriciana-sauce STG-mærket for Den Europæiske Union - Specialità Tradizionale Garantita (garanterede traditionelle produkter). Hvis det anerkendes, vil dette muliggøre en stærk eksport af Amatrice / Lazio-produkter, der traditionelt anvendes i denne sauce, og vil sætte en stopper for spørgsmålet om de rigtige ingredienser i denne sauce i Italien og hele Den Europæiske Union. Fra i dag er der kun to italienske produkter, der har STG-kategorien. Disse inkluderer Mozzarella og Pizza napoletana.
Denne sauce er især populær i den romerske region, og vi kan sige, at Pasta alla Matriciana næsten er et visitkort i Rom. I de klassiske guider til det moderne romerske køkken er sammensætningen af ingredienserne i denne pasta mere varieret, hvor både løg og hvidløg er tilladt og andre afvigelser fra amatrikerne. Der er også en kosher Amatriciana i romerske manualer, tilpasset reglerne i Kashrut. Pecorino eller andre ostetyper bruges ikke til tilberedningen, olivenolie bruges i stedet for bacon, og svinekind erstattes af oksekød.
Spredningen af Amatricana sauce landsdækkende fandt sted i det 19. århundrede, da mange amatrikere emigrerede til Rom på grund af kvægkrisen og, da de fandt arbejde på restauranter, gjorde denne fad af deres forfædre berømt. Den første historiske Amatriciane-restaurant i Rom dateres tilbage til 1860 og blev kaldt Il Passetto, fordi man kunne gå igennem den fra Vicolo del Passetto til Piazza Navona.
Om natten den 24. august 2016 ramte problemer den centrale region i Italien. Jordskælvet med en styrke på 6,2 forårsagede ødelæggelse og tab af menneskeliv (mindst 290 mennesker døde) og efterlod tusinder af beboere i områderne Lazio, Umbrien, Marche og Abruzzo hjemløse.
I 16 måneder har byen Amatrice, der er hårdest ramt af jordskælvet, været fokus for mediernes opmærksomhed, og saucen er blevet et symbol på solidaritet med ofrene for det katastrofale jordskælv. Siden da serveres der pasta, klædt med den berømte guanciale sauce, tomater og pecorinoost, i mange restauranter i Italien og rundt om i verden, der har tilsluttet sig "Amatriciana Solidale" -bevægelsen.Gruppen arbejder i Italien og i udlandet og skaffer midler til dem, der er blevet tvunget til at forlade deres ødelagte hjem, de såkaldte "jordskælv" (terremotati). En af de første, der deltager i Solidarity Pasta-initiativet, er den britiske kok Jamie Oliver og 700 andre kokke, der arbejder sammen med ham. Den russiske model Natalya Vodianova lancerede en fundraiser "Mangia per l'Italia" ("Spis for Italien") for at bringe denne "pasta af solidaritet" Amatrichan ind i menuen med restauranter i Den Russiske Føderation. En procentdel af salgsindtægterne gik til Red Barnet, Røde Kors og andre organisationer på stedet for katastrofen.
Det var uventet - trist, men sauceens succes, men det forårsagede en overdreven efterspørgsel efter Guanciale sammenlignet med hvad der dengang var tilgængeligt i Italien, og på kort tid tørrede lagrene af denne delikatesse i Italien simpelthen op i et stykke tid. Nogle producenter har sat Guanciales op, der endnu ikke er modnet ordentligt, og der anvendes også italiensk Prosciutto og Pancetta skinke, selvom de er grovere end Guanciale kinder.
Udover pasta med denne Amatricana-sauce (SALSA ALL'AMATRICIANA) laver italienere også mad (dette er lige hvad jeg opdagede):
• ovnbagt pasta Amatriciana (Pasta al forno con sugo amatriciana)
• pizza Amatriciana (Pizza all'Amatriciana)
• risotto Amatriciana (risotto all'Amatriciana)
• gnocchi Amatriciana (gnocci con sugo all'Amatriciana)
• lasagne all'Amatriciana
• frittata all'amatriciana
• polenta med kødkugler og sauce (POLENTA CON POLPETTE E SUGO ALL'AMATRICIANA)
• kødboller med Amatricana sauce (Polpette all'amatriciana)
• Amatricana-croutoner (crostini all'amatriciana)
• Amatricana æg (l'uovo all'Amatriciana)
• flydende ravioli Amatriciana med pecorino fondue (ravioli liquidi di Amatriciana con fonduta di pecorino)
• riskugler med paneret Amatricana sauce (Supplì all'amatriciana)
• noget som en italiensk hotdog med Panino all'amatriciana sauce
• Burger Amatricana (AMATRICIANA BURGER)
• bagt knoglemarv af Amatriciana (Bagt marv amatriciana)
• Nå, du får ideen - og så videre ...
Traditionelt i slutningen af august - begyndelsen af september, når der høstes en frisk tomatafgrøde, holder Amatrice kommune festen Sagra degli Spaghetti all'Amatriciana i flere dage, hvor Amatrice beboere og gæster behandles rigeligt med denne enorme mængde pasta. Se på byen Amatrice før jordskælvet i 2007, og denne festival i en kort 3-minutters video fra YouTube (i linket
P.S. Faktisk er der en lang række metoder og teknikker til tilberedning af denne pasta, som simpelthen ikke kan beskrives i en opskrift. Men alt dette kan ses på videoer på Internettet.
P.P.S. I henhold til italiensk tradition skal du som sædvanlig ikke dekorere en plade med denne pasta med aromatiske basilikumblade, persille eller mynte. Denne pasta har sin egen unikke buket aromaer fra guancheale, ost, peber og tomater, som ikke bør afbrydes af urter.
P.P.P.S. Når du spiser denne pasta, er "makaroni" krøllet og dinglende på en gaffel altid ivrig efter at dele den røde tomatsauce med dit tøj, især i brystområdet. Tøv derfor ikke med at bære en hagesmæk eller stop en klædeserviet bag kraven. Jeg advarede dig!
P.P.P.P.S. Desværre havde jeg aldrig en chance for at besøge Italien. Og jeg kan ikke italiensk. Alt materiale er samlet efter oplysninger, der er frit tilgængelige på Internettet, oversat af en google-oversætter. Hvis nogen bemærker unøjagtighed eller deler deres erfaringer og opskrift på denne sauce og denne pasta, vil jeg kun være taknemmelig!