Oprindelsen af pizza dateres tilbage til det tidspunkt, hvor den første gær og sure dej dukkede op i det gamle Egypten for flere tusinde år siden. I det antikke Grækenland begyndte de at bage dej sammen med en krydderur, der kunne tjene som grøntsager, kød, oliven, mejeriprodukter osv.
Græsk pizza blev kaldt.
Faktisk blev det, der traditionelt betragtes som en national italiensk ret, engang lånt fra grækerne. Hvilke, ud over alle de talenter, vi kender, også var berømte som fremragende bagere. De var de første til at lægge ost på flade kager lavet af usyret dej, og den opfundne skål blev kaldt "plakuntos", det vil sige "fladbagt brød" ", foruden dets direkte formål tjente den også som en tallerken. En masse legender er siden blevet fortalt om prototypen på den moderne pizza. En af dem hævder, at "placuntos" med en stigning i sammensætningen af ingredienserne blev kaldt "plak", og ændringerne selv blev foretaget af romerne. En anden fortolkning af historien henviser til de romerske legionærer, der ved deres tilbagevenden fra Palæstina bragte deres yndlingsret "picea", der lignede fladt brød med ost og grøntsager. Fundet beskrivelser af analoger af moderne pizza og i den antikke bog "Apicia". Et af kapitlerne fortæller om en skål bestående af dej, hvorpå ost, hvidløg, olivenolie, kød, nødder, peber og mynte er placeret. Romerne, berømte gluttons og mestre til at kombinere det uforenelige, krydrede rigeligt pizzaen med honning og laurbærblade.
Pizza var almindeligt folks mad og adskilte sig ikke i ritualet med forberedelse og sofistikeret forbrug. I moderne termer var pizza et almindeligt brød, "sandwich", "sandwich". I middelalderens Italien var pizza et almindeligt måltid for de fattige og adskilte sig ikke meget. Pizzaen blev solgt på gaden og afskåret et stykke fra en stor skorpe; pizzaen var kun fyldt med ansjoser og svampe. De spiste pizza til morgenmad og frokost. Rustik pizza var lettere at tilberede: dejen blev krydret med enten olivenolie, oliven eller slet intet. Byens borgere kaldte denne pizza "focaccia", dvs. flatbrød, og understregede, at ægte pizza har en mere kompleks opskrift. Nu tager "focaccia" sin retmæssige plads i det italienske køkken og er en tilføjelse til kødretter.
“Men hvad med tomater?” - spørger du. Og i sandhed er det meget vanskeligt for en moderne person at forestille sig pizza uden denne ingrediens. Glem dog ikke, at tomater i Europa optrådte meget senere end de romerske legionærer, og de begyndte først at blive føjet til den beskrevne skål i det 17. århundrede. I løbet af denne periode, takket være de napolitanske søfolk, begyndte pizza sin march over hele Europa.
Over tid blev fyldningen af pizza mere og mere forskelligartet, mange versioner af fyldet blev opfundet, herunder, som hovedingrediens, importeret fra den nye verden, tomaten.
Napoli er en slags pizza-vugge. Han blev førende inden for kombinationen af brød - tomat - ost - og noget andet. Det var i Napoli, de første pizzeriaer blev åbnet, og det var derfra, at den sejrende procession af pizza rundt om i verden begyndte. I Italien på det tidspunkt blev flatbread-mad kaldet "pizzaioli" og blev betragtet som almindeligt folks mad. Oftest var det en dej dækket med et lag tomater, dryppet med olivenolie og drysset med merian. Ost blev betragtet som højdepunktet af luksus på "pizza maker". Det blev solgt af gadesælgere fra metalkasser, som oftest blev båret på hovedet langs byens gader og ofte lånt ud til lokale beboere.
Dette ville sandsynligvis have fortsat yderligere, hvis kongen af begge sicilierne Ferdinand I i 1772 ikke brød reglerne og ikke besøgte inkognito om natten i Napoli, den lokale pizzafabrikant Antonio Testa, med tilnavnet Thunder.Og han blev virkelig besejret af de mange forskellige retter, glad for kvaliteten af deres tilberedning. De kongelige kokke fandt hurtigt deres lejer, gik på en "udforskning" til foden af Vesuvius, fik fat i opskrifter, men kunne ikke introducere nye retter i den kongelige menu. Dronningen protesterede, som ikke engang ønskede at røre ved "plebejernes mad".
Mere end hundrede år er gået. Mens det kongelige par i deres sommer-napolitanske bolig ønskede at prøve denne lokale skål. Og på fødselsdagen for den smukke Margarita af Savoy, hustru til kong Umberto I, som blev leder af det nyforenede italienske kongerige, blev pizza-maker Rafaele Esposito med sin kone Rosina Brandi kaldet til retten. Ifølge de overlevende beviser lavede de tre typer pizza. En af dem omfattede tomater, mozzarella og basilikum i samme farver som det italienske flag: rød, hvid og grøn. Dronningen kunne især lide denne pizza, og hun tillod at kalde den med sit eget navn og lagde således grundlaget for den kulinariske kanon. Dronningen beordrede kun at bage pizza "Margarita" i ovne i sit palads i Capodimonte. Men snart blev denne ordre, ligesom de fleste andre dekreter i Italien, opløst i revolutionær folkelig underordnethed. "Margarita" er blevet en yndlingsret for alle italienere - fra fisker til marquis. Over tid vises et stigende antal nye sorter af denne skål - dette er pizza baseret på shortcrust wienerbrød og baseret på usyret dej fra majsmel (Genøs) ... og påfyldninger bliver mere og mere forskelligartede.
Overvinde sprogbarrierer og kulturelle forskelle blev pizza det første ægte globale fødevareprodukt. I Indien kan de lide at tilføje syltet ingefær, hakket lam og bønnerose. I Japan elsker de pizza med ål og blæksprutte i Pakistan - med krydret karry.
Costa Ricans foretrækker kokosnødpizza og brasilianere foretrækker grønne ærter. Til gourmeter serveres pizza med mælkebøtter, østers, krebs og kaviar. Der er en pizza, der bruges som dessert - gennemblødt i marmelade, med æbler, drysset med pulver.
I slutningen af det 19. og det tidlige 20. århundrede bragte italienerne pizzaopskrifter og traditioner til Amerika. Og meget hurtigt blev pizza en af de amerikanske favoritter.
Amerikansk pizza adskiller sig fra italiensk pizza ved et friere valg af ingredienser, en bred vifte af fyld til en skål; det adskiller sig også i tilberedningstid og temperatur. Det menes, at amerikansk pizza pr. Definition er fluffy. Men i virkeligheden afhænger dejenes "fluffiness" af, hvilken pizza du foretrækker: tynd eller fluffy. I amerikansk pizza er dejen en fuldgyldig deltager i skålen, og når man vælger en fyldning, skal man tage højde for dens smag. En meget interessant kendsgerning er, at blød pizza blev opfundet ikke i Amerika, men på øen Sicilien: Siciliansk pizza er længe blevet bagt på blød dej.
Det er let at forklare, hvorfor indbyggerne i megalopoliser kunne lide pizza: for den unikke kombination af tilsyneladende enkelhed og virkelig gastronomisk rigdom til fordel, fordi ordentligt tilberedte og hurtigt bagte grøntsager, frugt, kød og skaldyr mister en lille del af vitaminerne, men resten absorberes hurtigere.
Og hvilket også er en vigtig fordel ved pizza, den mister ikke sin smag og æstetiske egenskaber under transporten. Derfor er bestilling af pizza derhjemme eller levering af pizza til kontoret de mest populære måder at tilfredsstille sult og forberede dig på nye bedrifter.
Ernæringseksperter anbefaler at spise pizza til frokost eller middag mindst en gang om ugen, fordi den sædvanlige del af "Margarita" er en tredjedel af det daglige fødeindtag for en person.
Alt i alt er der i Italien i dag mere end to tusinde navne på forskellige pizzaer. For ikke så længe siden blev der installeret et specielt kvalitetsmærke for pizza - D.O.C. , som kun retter tilberedt efter de klassiske regler har.
25. oktober er en professionel ferie med pizzaioler (sådan kaldes folk, der tilbereder denne ret i Italien).Så hvad kalder moderne italienere ægte pizza? Det er lettere at besvare spørgsmålet - hvad kalder de en falsk? Alt der ikke er forberedt i Italien. Ægte pizza har efter deres mening en tynd skorpe, og dens fyld er mozzarellaost lavet af bøffelmælk og specielle tomatsorter. I form af tilsætningsstoffer er ifølge originale opskrifter kun olivenolie, basilikum, oregano og hvidløg tilladt. Pizzadejen ruller ikke ud, men roterer og kastes.
Der er tre typer ægte pizza i Italien:
* "Marinara" - olivenolie, tomater, hvidløg og oregano;
* "Margarita" - frisk mozzarellaost fremstillet i de sydlige Apenniner, blomme-lignende San Marzano-tomater, basilikum;
* "Margarita-Extra" - cherrytomater og mozzarella lavet af bøffelmælk.
Det er sædvanligt at tilberede italiensk pizza ved en temperatur på 200-215 grader i brændeovne.
Italienere, der er forelsket i deres nationale ret, beskytter den på enhver mulig måde mod forfalskning. Stadig ville det? Faktisk er der i dag mere end 23.000 pizzeriaer i landet. Det er let at miste de klassiske opskrifter i en så massiv skala. Og derfor er napolitansk pizza for nylig beskyttet af loven. Hvilket kun giver en rund form op til 35 cm i diameter. Specificerer typen gær, salt, mel og tomat, der bruges til tilberedning af skålen.
Der lægges særlig vægt på lovgivningen til tilberedning af pizza "Extra Margarita", som helt sikkert skal indeholde en særlig syditaliensk mozzarella. Restaurantejere, der overholder kravene beskrevet ovenfor, får tilladelse til at mærke deres mad med STG-mærket, hvilket garanterer kvaliteten og ægtheden af den traditionelle opskrift.