Russisk fiskesuppe, fiskesupper
Kategori: Første kurser
ingredienser
En fisk
Løg
Hvidløg
Persille
Laurbærblad
Allehånde
Salt
Madlavningsmetode
Lad os starte med små fisk - dette er den første mulighed. Lad os udelukke crucian karpe, rudd og roach fra listen - de er de mindst egnede til vores formål. Bedst af alt - ruff og aborre. Skyl først fisken lidt - dyrebart slim giver suppen styrke til bouillon. Det er ikke nødvendigt at tarme den meget lille fisk, men den større, tarm den, skyl den, træk gællerne ud med rødderne (de tilføjer bitterhed) og fjern øjnene (der er ingen bouillon fra dem, en dræning). Naturligvis glemte vi ikke at lagre på to mellemstore løg, fire fed hvidløg, persillerod, laurbærblade, allehånde og ærter samt salt, helst stort, pr. Kg fisk. Det er alt for nu.
Læg den tilberedte fisk i en gryde, fyld den med koldt vand (2,5 liter pr. Kg fisk), tilsæt de skrællede rødder, løg og kog langsomt i 40 minutter til en time. Læg laurbærblad, peber og salt 10 minutter inden afslutningen af madlavningen. Vi filtrerer den færdige bouillon.
For at få et gennemsigtigt øre kan du lette bouillon med en løve, men vores forfædre gjorde sjældent dette. Ukha er hovedskålen til det magre russiske bord, og ægget gør det mildere. Derfor er det mere korrekt at afklare bouillon med presset eller kornet sort kaviar (medmindre det selvfølgelig er en skam).
Tag 50 g kaviar og mal den i en mørtel, tilsæt gradvist en skefuld koldt vand. Vi fortynder med et glas koldt vand, tilsætter et glas varm fiskesuppe og hældes i to trin i en gryde med fiskesuppe under omrøring. Efter at den første del af bøjlen er hældt ind, skal øret koge - først da kan resten hældes i. Når du koger igen, skal du fjerne låget fra gryden, holde gryden på svag varme i 15–20 minutter, derefter slukke for varmen og lade øret stå i 10–15 minutter, så bøjlen sætter sig i bunden. Nu kan du dræne fiskesuppen helt og servere den på bordet og lægge et stykke kogt fisk (den, der ikke har kogt) på pladen.
Hvis du vil tilberede en "dobbelt" fiskesuppe (den smager bedre!), Læg derefter portionerede filetstykker af noget mere imponerende, for eksempel gedde aborre, i den tilberedte og spændte bouillon fra små fisk og kog i yderligere tyve minutter. Til den første bouillon kan du ikke kun bruge lille fisk, men også affald fra store fiskhoveder, finner, knogler og haler.
Hvid, rød, sort
Tidligere var der et ret klart hierarki af fiskesuppearter fra forskellige fisk. For eksempel blev øret lavet af asp, karpe, chub og karpe kaldet "sort"; fra gedde aborre, aborre, ruf, hvidfisk - "hvid". Det mest lækre blev selvfølgelig betragtet som "rødt" - fra stør, beluga og sterlet (de blev kaldt "rød" fisk, det vil sige smuk, den bedste). "Plast" fiskesuppe blev lavet af saltet, tørret og tørret spredt fisk - den blev skoldet med kogende vand, hvor anis eller fennikel tidligere blev kogt og derefter sat i vand. Tørret fisk gik til den "træg" fiskesuppe, der blev tilsat tørrede eller friske svampe. Fra lugt kogte de "Chudskaya" eller "Pskov" fiskesuppe, fra essens (tørret lille fisk) - "Onega", fra torsk og hellefisk - "Pomorskaya".
Øret fra skæg blev berømt - "mevaya" ("mænd" - skæg). Og selvom i gamle dage ikke alle kunne lide ham - de troede, at burbots spiser druknede mennesker (hvor kan du fodre så mange druknede mennesker?), Vores forfædre kunne godt lide at sætte burbotlever i et indsamlingsør (du kan også bruge mælk), tidligere stuet i saltet og syrnet vand med citronsaft. Både lever og mælk fra skægdyr når deres maksimale størrelse i begyndelsen af vinteren, så den ægte øreklud er sæsonbestemt. Når tiden kommer, vil vi helt sikkert prøve.Tag en stor skæg og fjern forsigtigt huden fra den. Gutted og læg mælken og leveren til side. Skær papirmassen fra knoglerne; Kast hoved, knogler, hale og finner i en gryde med lille skift og kog den første bouillon, eller som de siger, den første fede.
Mens basen forberedes, lad os komme ned til fiskekød. Gå gennem en kødkværn, bland med et par spiseskefulde mel og et æg, salt og peber. Rul hakket ud til en rulle med en diameter på 3 cm, læg det i den kogende bouillon i cirka fem minutter, tag det derefter ud, og skær det i cirkler, når det køler ned (det vil være doven til at skære - lav kun kødboller). Lad vores allerede spændte og færdige bouillon koge for sig selv lidt efter lidt. Dyp mælk og lever i det, kog i ti minutter og fem minutter, indtil det er kogt, læg fiskekødboller der. Tilsæt en skefuld kapers, et stykke smør og hæld i tallerkener, kast 3-4 oliven, en cirkel citron i hver og drys med friske urter. Lad os servere citron til mit øre - en gammel Moskva-skik.
Forresten blev den såkaldte "Makaryevsky foged" (der var en) også normalt kogt af skæg. I slutningen blev en flaske Madeira sat i gryden, hvor den blev forberedt "til opvarmning", lidt vin blev føjet til øret, og resten blev opvarmet til øret. Hvem sagde noget om løgn? ..
Royally
Der er ingen tvivl: fisk af ædle blod - stør og sterlet - giver øret en delikat, delikat smag. Men du kan ikke undvære rigdom og aroma, som kun vises takket være fiskebøder. I Moskva taverner fra det 19. århundrede blev sterlet og stør fiskesuppe helt sikkert kogt i ruff bouillon, idet man betragter ren stør for klodset og ren sterlet for spild. Og en tilsyneladende værdiløs knogletrue i et luksuriøst kongeligt øre blev en uerstattelig hoffisk.
Hvis du beslutter dig for at lave mad sådan, kan du ikke undvære gæster - ring, inviter, spis ikke sådan en skønhed alene! Lad os nu se på vores aktier. Lad os sige, at vi allerede har børster eller siddepinde (mindst et kilo). Vi køber resten i butikken - 1-1,5 kg sterlet eller stør, et par løg, 3-4 persillerødder, 3-4 skiver sellerirød, 1 flok persille, grønne løg, citron, champagne (bedre brut), 50 g kaviar, salt.
Det er klart, at vi først koger den samme bouillon af flæser med rødder og løg. Vi smider ruffen ud, filtrerer bouillon og lyser den med kaviar - skimp ikke, trods alt koger vi den "kongelige" fiskesuppe. Læg stykker sterlet eller stør i en gennemsigtig bouillon (vask, skær og tør af med et håndklæde), kog og kog ved svag varme i 15-25 minutter, afhængigt af størrelsen på stykkerne. Et par sekunder, før du tager det af varmen, skal du hælde et glas champagne i en gryde - de elsker stør luksus! Tag forsigtigt fiskestykkerne ud, læg dem på dybe tallerkener, drys persille og fyld forsigtigt med anstrengt fiskesuppe. Ved siden af vores kongelige fiskesuppe lægger du skiver skrællet og frøcitron, finhakket grønne løg og varmt brød. Færdig! Dørklokken ringer - åben ...
Fiskerens
Alt det ovenstående er selvfølgelig godt - salturt, fiskesupper, stør-lækkerier - men hvordan kan et ægte øre ske ved et bord dækket med en stivelsesdug, omgivet af sølvkrystal?! Rigtigt øre kan kun ske under naturlige forhold - altså udelukkende i naturen. Dette er ikke længere en skål - det er en filosofi, et ritual, en næsten religiøs ceremoni. For det første er både erfarne kokke og sofistikerede gourmeter enige om, at ægte fiskesuppe kun kan tilberedes af friskfanget fisk. For det andet skal vand til fiskesuppe tages fra det samme reservoir, hvor de fiskede. For det tredje skal øret åndes i ilden. Og for det fjerde skal alle de tilstedeværende deltage i det korrekte øreritual.
Til fiskeri af fiskesuppe gælder den samme bagatell, og fra ædle fisk venter gedder eller gedder på deres tur. I sæsonen kan du krydre fiskesuppen med en håndfuld skovsvampe, hvilket giver den en delikat sødlig smag og en berusende skovaroma.Hvis fangsten er halvdårlig, bruger vi forkogt ris, perlebyg eller hirse gryn - for tæthed og variation. Ikke den højeste, selvfølgelig, klasse, men ganske acceptabel, men under hensyntagen til naturens skønheder, den del af ilt, varigheden af ventetid, appetit og vodka, det er helt vidunderligt ...
Om vodka. At hælde et halvt glas vodka i gryden i slutningen eller ej er alles forretning, ingen ved virkelig, hvorfor dette gøres. Nogle siger - "for bedre assimilering af fiskeolie med væske", men vi tror, at dette kun er en del af ritualet - en måde at berolige ørerne ved at dele det mest hellige med fisken. Imidlertid vil vodka i dette tilfælde også tjene som en slags krydderier, der giver øret en let bitterhed - helt anderledes, ikke pebret. Og hvis du tilfældigvis har sådan en rigdom som en flaske anis uden tøven, skal du udskifte den med vodka - fisk respekterer anis.
Og det sidste tip: øret skal infunderes. Flyt kedlen væk fra ilden, dæk den med et låg, og vent ti minutter. Dette er det mest smertefulde øjeblik - du kan endda drikke det første. Eller husk fiskerihistorierne for nu - de vil helt sikkert "gå", når der ikke er en eneste del af den gyldne, åndelige fugt tilbage ...
Bemærk
Tips og opskrifter med fotos.
Materiale leveret af magasinet "Gastronom".
Engang blev øre i Rusland kaldt enhver suppe - og ærter og kød og fisk og æg. Og udtrykket "pikør" forårsagede ikke smil. Siden da har konceptets betydning ændret sig, men denne skål forbliver stadig toppen af det russiske køkken.
Fiskesuppen kan ikke længere koges uden fisk. Dog vil vi ikke kalde nogen fiskesuppe det. Wuhu, som vi taler om, er ikke krydret med korn, mel, overkogte løg osv. Kun krydderier, krydrede grøntsager (den samme rå løg) og rødderne sættes i den. Alt andet er bare derivater af en ægte fiskesuppe eller et øre, men med en bestemt bestemt epitel. Vi tilføjede for eksempel kartofler og grønne - vi fik "fiskesuppe", satte tomater og smør - vi spiser "Don fiskesuppe", smuldrede gulerødder - vi laver "sød fiskesuppe" ... Selvom det er bedre ikke at gøre sidstnævnte: i det klassiske øre af aborre og flød gulerødder upassende, er den sødme, som disse fisk giver til bouillon, nok.